Alles over de pay-off

De merkidentiteit begint bij de merknaam. Soms is deze naam al beschrijvend genoeg om je bedrijf de juiste uitstraling te geven. Maar meestal heb je wat meer woorden nodig, en dan is er de pay-off om je merk een identiteit te geven.

Die paar woorden die je achter de merknaam gebruikt, moeten je hele bedrijf omvatten. Dit is dus het belangrijkste stukje tekst voor je bedrijf. Tijd om hier eens in te duiken!

 

Wat is een pay-off?

Een pay-off is een zin die na de merknaam komt, die een bepaalde sfeer overbrengt en een beeld geeft van wat het bedrijf doet.

Wat is een pay off

De pay-off van koffiemerk illy

 

Wat is het verschil tussen de pay-off, de tagline en de slogan?

De termen pay-off, tagline en slogan worden door elkaar gebruikt, maar er zit wel degelijk verschil tussen. Je kunt ze als bedrijf namelijk ook alle drie hebben (zie de voorbeelden van IKEA hieronder).

De tagline is een feitelijke beschrijving van wat het bedrijf doet.

Voorbeelden:

IKEA – Home furnishings

Too Good To Go – De app om voedselverspilling tegen te gaan

 

De pay-off beschrijft in enkele woorden waar het bedrijf voor staat. Hierbij gaat het niet om concrete producten of aanbod, maar om een hoger doel; de kernwaarden en het gevoel dat het bedrijf wil overbrengen. Als het goed is blijft de pay-off permanent verbonden aan het merk.

Voorbeelden:

IKEA – Alles voor een fijn thuis

Nike – Just do it

Coolblue – Alles voor een glimlach

 

De slogan wordt gebruikt in een campagne of actieperiode. Deze is dus niet permanent verbonden aan het bedrijf (maar kan soms wel heel lang gebruikt worden).

Voorbeelden:

IKEA – Iedereen slim

Jumbo: Hallo Jumbo

Centraal Beheer: Even Apeldoorn bellen

De slogan van verzekeringsmaatschappij Centraal Beheer

 

Wat maakt een pay-off succesvol?

Om een goede pay-off te kunnen schrijven, moet je eerst weten wat een pay-off goed maakt. Hieronder een paar eigenschappen om over na te denken.

Een sterke pay-off…

– geeft een gevoel dat bij je merk past
– beschrijft je merkbelofte
– is uniek en herkenbaar, zodat mensen het linken aan jouw merk
– is positief, helder en tijdloos
– is kort en krachtig

 

Schrijf je eigen pay-off

Om een sterke pay-off te kunnen schrijven, ga je terug naar de ‘why’ van je bedrijf. Waarom doe je wat je doet? Wat wil je ermee bereiken? Hoe wil je mensen helpen?

Brainstorm verschillende manieren om dit uit te drukken in een korte slagzin. Kies een paar opties en laat ze dan een week liggen.

Welke spreekt je daarna het meest aan? Ga die vervolgens testen op verschillende mensen. Wat vinden zij ervan? En wat vindt je doelgroep ervan?

Als je er eenmaal één gekozen hebt, houd die dan vast. Een pay-off werkt alleen als je hem consistent blijft gebruiken.

 

Hulp nodig bij het schrijven van een sterke pay-off? Neem contact op en we gaan er samen mee aan de slag!

 

Lees ook:

  • Bij huisstijl denken de meeste mensen aan de visuele identiteit van een bedrijf, zoals een logo en bepaald kleurgebruik. Zo herken je bijvoorbeeld Albert Heijn aan zijn blauwe logo, en Jumbo aan zijn ...

  • De merkidentiteit begint bij de merknaam. Soms is deze naam al beschrijvend genoeg om je bedrijf de juiste uitstraling te geven. Maar meestal heb je wat meer woorden nodig, en dan is er de pay-off om ...

  • Taart! COCO bestaat vandaag 2 jaar. Een mooie leeftijd, waar ik graag even bij stilsta. COCO begon als freelance activiteit naast mijn Master Schrijven en Vertalen. Nu, twee jaar later, is het bureau ...

OVER COCO

COCO is het copy platform voor ondernemers. Hier vind je alles over online marketing en schrijven voor je bedrijf. Lees hier meer over COCO

Wekelijks dit soort artikelen ontvangen?
Meld je hier aan en ontvang het gratis e-book Start met contentmarketing

Ook dit soort artikelen laten schrijven voor jouw bedrijf? Bekijk de blog abonnementen

Geen reacties

Geef een reactie