Copy als kern van je imago

‘Wat je zegt ben je zelf’; het is een uitspraak die je waarschijnlijk als kind vaak hebt gehoord en gedaan. Maar er zat nog nooit zoveel waarheid in als nu je een eigen bedrijf hebt. Als bedrijf ben je namelijk écht dat wat je zegt! Daarom is copy zo enorm belangrijk voor wat je uit wilt stralen en hoe je gezien wilt worden. In dit artikel alles over copy als kern van je imago.

 

Naam en vaste uitingen

Te beginnen met je bedrijfsnaam, slogan en andere vaste uitingen. Dit zijn waarschijnlijk de eerste paar uitingen die de klant van je ziet, en dus je eerste kans om de klant te overtuigen. Als deze uitingen een positief gevoel geven, dan blijft je merk eerder hangen bij de klant. Deze stukjes micro-copy zijn dus heel bepalend voor je imago.

 

Merkpersoonlijkheid

Je persoonlijkheid als bedrijf komt pas echt naar voren in hoe je je aanbod beschrijft. Wat maakt jou uniek ten opzichte van de concurrentie? Wat wil je met je product of dienst bereiken, en wat heeft je klant daaraan? Wat zijn je kernwaarden, die je altijd wilt uitdragen? Dit zijn dingen die je beschrijft in je long-copy, zoals op je website en in brochures. Maar ook in short-copy, zoals social media berichten, moeten deze dingen altijd te herkennen zijn.

 

Huisstijl

De huisstijl gaat over de manier waarop je communiceert in tekst, beeld en geluid. Sommige bedrijven hebben een hele zakelijke huisstijl, andere hebben een grappige huisstijl. Dat heeft grotendeels te maken met de doelgroep die je wilt aanspreken, maar ook met wie je wilt zijn als bedrijf. Alle uitingen die je doet, ongeacht op welk kanaal, moeten consistent zijn met deze huisstijl, zodat ze één geheel vormen. Zo ziet je klant jouw merk terug in alles wat je doet en wordt dit imago steeds opnieuw versterkt.

 

Bovenstaande onderdelen worden allemaal vastgelegd in het Merkverhaal Handboek, dat je gratis krijgt bij een content pakket of blog abonnement. Zo weten jij en je team altijd hoe je moet schrijven voor jouw merk. Interesse? Neem contact op!

 

Lees ook:

  • Overtuigende teksten zijn belangrijk in veel situaties (lees: gezondheidscampagnes, verkiezingen, etc.), maar ook voor ondernemers zijn ze onmisbaar. Ze zijn niet slechts een onderdeel van je marketin...

  • In een vorige blog beschreef ik de voor- en nadelen van de SEO tool Yoast. Daarin kwamen we tot de conclusie dat deze niet geschikt is voor het schrijven van SEO teksten. Maar hoe moet dat dan wel? Zi...

  • Tekstschrijvers en copywriters zijn er in alle soorten en maten. In het artikel Wat kost een copywriter? had ik het al over de verschillende tarieven van copywriters, maar er is nog zoveel meer waarin...

OVER COCO

COCO is het copy platform voor ondernemers. Hier vind je alles over online marketing en schrijven voor je bedrijf. Lees hier meer over COCO

Wekelijks dit soort artikelen ontvangen?
Meld je hier aan en ontvang het gratis e-book Start met contentmarketing

Ook dit soort artikelen laten schrijven voor jouw bedrijf? Bekijk de blog abonnementen

Geen reacties

Geef een reactie