De perfecte briefing in 5 stappen

Als copywriter stel ik altijd een hoop vragen voordat ik aan een project begin. Je kunt immers geen tekst naar wens leveren als je niet weet wat de wensen zijn. Wil je echter als opdrachtgever zijnde tijd en geld besparen, dan draai je het proces om en maak je gelijk een uitgebreide briefing. Wat daarin zou moeten staan, vertel ik je hieronder.

 

1. Vertel iets over je bedrijf

Om een goede tekst te kunnen schrijven, moet de copywriter eerst een goed beeld hebben van het bedrijf. Vertel daarom eerst iets over jezelf. Dit mogen echt de basics zijn; de naam van het bedrijf, het vakgebied, wat voor product je aanbiedt, etc. Geef ook andere bronnen om meer over het bedrijf te leren, zoals de website, social media accounts en ander materiaal.

 

2. Wat voor tekst heb je nodig?

Het is belangrijk om te vermelden wat voor soort tekst je wilt laten schrijven. Is het bijvoorbeeld een tekst voor je website, voor een flyer of een whitepaper? Zo weet de copywriter gelijk over hoeveel tekst het ongeveer gaat, en in wat voor stijl het geschreven moet worden. Heb je een huisstijl, stuur hier dan de richtlijnen voor mee.

 

3. Waar moet de tekst over gaan?

Geef aan waar de tekst over gaat, zoals bijvoorbeeld een product (en welk product dan), een case study, een klantvraag, of iets anders. Het is belangrijk om zoveel mogelijk informatie te geven. Ook al komt niet alles in de tekst terecht; de copywriter krijgt zo een goed beeld van de context.

 

4. Wie is je doelgroep?

Als het goed is, weet je precies wie de tekst zal lezen zodra hij gepubliceerd wordt. Dit kunnen bijvoorbeeld je klanten zijn, abonnees op je nieuwsbrief, of je volgers op social media. Geef ook aan of het B2B of B2C is, en mocht je meer specifieke informatie hebben, laat dit dan vooral niet achterwege.

 

5. Wat wil je bereiken met de tekst?

Als de lezer uit bovenstaande doelgroep je tekst voor ogen krijgt, wat wil je dan dat hij doet? Moet het de klant overtuigen een product te kopen? Moet het je volgers uitleggen hoe iets werkt? Je wilt altijd iets bereiken met de tekst, en dit moet de copywriter weten voordat ze begint.

Heb je bovenstaande informatie in je briefing verwerkt, dan weten jij en de copywriter gelijk beter wat er verwacht wordt. Zo ontstaat er makkelijk een duidelijke offerte, een soepele samenwerking en een verbluffend goed eindresultaat.

 

Lees ook:

  • Mensen houden van verhalen. Een verhaal heeft meer effect op je gevoel en blijft je langer bij dan een reeks cijfers en rationele argumenten. Ook in de zakenwereld is een verhaal dus van groot belang....

  • De tarieven van copywriters en tekstschrijvers kunnen sterk uiteenlopen. Zo zijn er copywriters die hun werk vanaf een paar cent per woord aanbieden, en copywriters die honderden euro’s voor een korte...

  • Jij hoeft geen copywriter in te huren. Als eigenaar van je bedrijf sta je namelijk zelf het dichtste bij je product. Je kunt er ontzettend veel over vertellen en doet dat ook graag. Je kunt al je cont...

 

Geen reacties

Geef een reactie