Een simpele marketingstrategie

Als startende ondernemer kan het nogal overweldigend zijn om een marketingstrategie op te zetten. Als je Googelt op ‘marketingstrategie’ krijg je duizenden resultaten, ieder met een eigen invalshoek. Vaak wordt het zelfs toegelicht met de moeilijkste woorden, allerlei afkortingen en gekke termen (denk aan ‘lokaliseer de problemen van de klant’, PEST-analyse, 7S-model, salesfunnel, enzovoorts).

En dan heb je nog de keuze uit adverteren, zoekmachine optimalisatie, contentmarketing, social media marketing, e-mail marketing en influencer marketing. Iedere optie is op zich een goed middel, maar past het bij jouw bedrijf? En waar moet je beginnen?

Voor iedereen die door de bomen het bos niet meer ziet, heb ik hieronder een stappenplan gemaakt voor een simpele marketingstrategie. Zo vind je in 4 stappen een strategie die voor jou werkt.

 

Video: een simpele marketingstrategie 

 

1. Schrijf je merkverhaal

Elke marketingstrategie begint met een verhaal. Waarom doe je wat je doet? Voor wie doe je het? En waarom heb je deze aanpak gekozen?

Schrijf daarom een merkverhaal dat bij je missie en visie past. En bepaal je Unique Selling Point om je te onderscheiden van je concurrentie.

 

2. Definieer je doelgroep

Wie is jouw ideale klant? Schets op basis daarvan een beeld van de doelgroep die je wilt aanspreken.

Je doelgroep moet perfect aansluiten op je unique selling point. Deze doelgroep is namelijk op zoek naar jouw specifieke product.

 

3. Bepaal je marketingmix

Nu is het tijd om de marketingstrategie te bepalen. Ik gebruik hiervoor graag de marketingmix van Ariana Grande: I see it, I like it, I want it, I got it.

I see it: Waar kunnen mensen jouw product zien? Kies de kanalen waarop je actief gaat zijn om je doelgroep te bereiken.

I like it: Wat vinden ze er interessant aan? Benadruk de voordelen en resultaten van je product.

I want it: Waarom zouden ze het willen hebben? Doe een onweerstaanbaar aanbod.

I got it: Hoe kunnen ze het kopen? Maak je webshop zo gebruiksvriendelijk mogelijk.

 

4. Evalueren en aanpassen

Ieder bedrijf is uniek en zal een unieke strategie nodig hebben om goed te kunnen scoren. Daarom is het belangrijk om te blijven testen en meten wat je doet.

Gaat er iets niet goed? Wijzig het dan naar een nieuwe aanpak. Zo kan het best zijn dat adverteren helemaal niet werkt voor jouw bedrijf, en je liever investeert in contentmarketing. Of dat social media niks oplevert en je juist wilt focussen op e-mail marketing.

Merk je dat iets wél goede resultaten oplevert? Blijf het dan herhalen en opschalen, zodat je er steeds betere resultaten mee bereikt.

 

 

Lees ook:

  • Als ik in gesprek ga met een bedrijf voor hun ‘over ons’ pagina, dan stel ik altijd veel vragen. Het is voor mij als tekstschrijver namelijk belangrijk om het bedrijf goed te leren kennen,...

  • Hoewel het lijkt alsof we al honderd jaar shoppen op bol.com, ah.nl en Wehkamp, bestaan deze websites pas een jaar of twintig. Tien jaar geleden stonden ze nog echt in de kinderschoenen, en sindsdien ...

  • Binnen je marketingfunnel wordt de groep potentiële klanten steeds kleiner. In elke fase verlies je namelijk mensen die niet meer geïnteresseerd zijn. Maar dat is ontzettend zonde! Het zou toch veel b...

 

OVER COCO

COCO is het copy platform voor ondernemers. Hier vind je alles over online marketing en schrijven voor je bedrijf. Lees hier meer over COCO

Wekelijks dit soort artikelen ontvangen?
Meld je hier aan en ontvang het gratis e-book Start met contentmarketing

Ook dit soort artikelen laten schrijven voor jouw bedrijf? Bekijk de blog abonnementen

Geen reacties

Geef een reactie