Het resultaat van 1 jaar bloggen

In een tijd waarin video en social media steeds belangrijker worden, lijken teksten steeds meer naar de achtergrond te verdwijnen. Sommigen durven zelfs te beweren dat de zakelijke blog zijn beste tijd gehad heeft. Aan de andere kant blijf ik maar roepen dat contentmarketing, en dan met name de blog, belangrijker dan ooit is. Wie moet je nou geloven?

Ik vind het leuk om regelmatig in mijn statistieken te duiken. Nu COCO precies 1 jaar bestaat en de website een jaar lang elke week is aangedikt met een nieuwe blog, kunnen we zien wat voor resultaat het precies oplevert. Laten we hieronder kijken naar de cijfers.

 

STIJGING IN ZOEKRESULTATEN

Google Search Console is een systeem waarin je kunt zien hoe je het doet in de Google ranking, oftewel hoe hoog je in de zoekresultaten verschijnt. Hieronder zie je een overzicht van hoe teamcoco.nl het afgelopen jaar is gestegen in de zoekresultaten.

Hierbij kijken we naar twee factoren: ten eerste de paarse lijn, oftewel het totaal aantal vertoningen in de zoekresultaten (hoeveel mensen hebben de website voorbij zien komen?). Ten tweede kijken we naar de blauwe lijn, oftewel het totaal aantal kliks (hoeveel mensen hebben doorgeklikt naar de website?).

Voor het gemak heb ik de andere 2 factoren even uitgezet. De CTR is namelijk simpelweg het aantal vertoningen gedeeld door het aantal kliks, dus dat voegt hier even niet zoveel toe. De gemiddelde positie is hier niet relevant, aangezien dit om alle zoekwoorden gaat, waar natuurlijk ook minder relevante zoekwoorden tussen zitten, waar je niet hoog op wilt scoren.

De positie van teamcoco.nl in de zoekresultaten, april 2019 – april 2020

Zoals je ziet is er een duidelijk stijgende lijn te zien in zowel het aantal vertoningen als het aantal kliks. Waar deze in april 2019 vrijwel nihil waren, behaal ik nu tot wel 750 vertoningen en 9 bezoekers per dag vanuit Google.

Dit laat zien dat Google mijn website als steeds relevanter is gaan zien, waardoor hij hem vaker is gaan tonen. Ook hebben meer mensen mijn website bezocht, doordat ze een onderwerp hebben gegoogled waar ik een artikel over heb geschreven.

 

PAGINA’S MET DE beste positie

Ook blijkt uit de resultaten dat de pagina’s met de hoogste positie en de meeste kliks, bijna allemaal blog artikelen zijn. Bijvoorbeeld de volgende:

Hoe schrijf je een overtuigende tekst?

21 ideeën voor je social media contentkalender

Het verschil tussen copy en content

Wat kost een copywriter?

De landingspagina’s doen het ook goed, maar uit de statistieken blijkt toch dat bezoekers vaker binnen komen via een artikel. Een logische verklaring hiervoor is dat veel mensen naar Google gaan omdat ze willen weten hoe iets werkt, wat iets is of hoe je iets moet doen. De blog is bij uitstek een geschikte plek om dit soort dingen uit te leggen.

Wat daarnaast opvalt is dat het ook vaak oudere artikelen zijn die goed scoren. Sommige informatie is nu eenmaal ‘evergreen’, en blijft dus langere tijd relevant.

 

Conclusie

De conclusie is simpel: bloggen is een ijzersterke techniek om meer bezoekers aan te trekken. Met elk artikel dat je schrijft, verhoog je je positie in de Google zoekresultaten, en zullen meer mensen jouw website kunnen vinden.

Voorlopig ga ik dan ook door met bloggen voor COCO. Het platform kan de komende jaren nog enorm groeien, en uiteindelijk zou het mooi zijn als de website door iedere ondernemer gevonden kan worden. Maar gezien de website pas een jaar bestaat, en de concurrentie in deze branche werkelijk moordend is, ben ik trots op dit resultaat.

Dankzij mijn wekelijkse blog heb ik meer bezoekers aangetrokken op mijn website en daardoor veel nieuwe klanten mogen helpen. Deze strategie van inbound marketing zorgt ervoor dat er wekelijks nieuwe aanvragen binnenstromen, zonder dat ik deze klanten zelf benader. Dit resulteert in leukere opdrachten en leukere samenwerkingen, omdat zij mij hebben gevonden voor hun klus. Een aanrader dus voor elke ondernemer!

 

Wil jij ook bloggen voor jouw bedrijf? Kijk dan eens naar een blogabonnement. Zo ontvang je maandelijks sterke artikelen om jouw website te laten groeien.

 

Lees ook:

  • Zoekmachine optimalisatie (SEO) bestaat uit meer dan alleen de juiste zoekwoorden in je teksten verwerken. Naast het schrijven van goede content, moet je Google een handje helpen om je teksten te ‘beg...

  • In de marketingwereld van vandaag is het allerbelangrijkste onderdeel om aan te werken je vindbaarheid. Vindbaarheid betekent dat als mensen op zoek zijn naar jouw product of dienst, ze je makkelijk k...

  • In een tijd waarin video en social media steeds belangrijker worden, lijken teksten steeds meer naar de achtergrond te verdwijnen. Sommigen durven zelfs te beweren dat de zakelijke blog zijn beste tij...

 

OVER COCO

COCO is het copy platform voor ondernemers. Hier vind je alles over online marketing en schrijven voor je bedrijf. Lees hier meer over COCO

Wekelijks dit soort artikelen ontvangen?
Meld je hier aan en ontvang het gratis e-book Start met contentmarketing

Ook dit soort artikelen laten schrijven voor jouw bedrijf? Bekijk de blog abonnementen

Geen reacties

Geef een reactie