Het verschil tussen copy en content

Copy en content: wat is het verschil?

Je hebt het misschien wel eens zien staan op de COCO website: Copy & Content. Hoe zit dat precies? Zijn het twee termen voor één ding, of zit er toch een verschil in? In dit artikel licht ik het toe.

De definities van copy en content overlappen elkaar gedeeltelijk, waardoor het moeilijk kan zijn om ze uit elkaar te houden. Toch verschillen ze op 3 vlakken: de vorm, het doel en het platform.

 

1. De vorm

Content kan wel copy zijn, maar copy is niet altijd content. Snappie?

 

Copy = tekst

Content = een uiting die verschillende vormen kan hebben, waaronder tekst en beeld

 

 

2. Het doel

Alle bedrijven maken copy, maar niet alle bedrijven maken content.

 

Copy heeft een commercieel doel, zoals dat mensen…

  • Een offerte aanvragen
  • Een product gaan bestellen
  • Het bedrijf gaan bellen
  • Zich inschrijven voor de nieuwsbrief
  • etc.

 

Content heeft een doel dat groter is dan alleen commercieel, zoals dat mensen…

  • Het merk gaan herkennen
  • Het merk leuk gaan vinden
  • Het product leuk gaan vinden
  • Zich verbonden gaan voelen met het merk
  • etc.

 

3. Het platform

Copy vind je overal, maar content vind je alleen online.

 

Copy kan zich op zowel online (website, social media) als offline (brochures, kranten) platformen bevinden.

 

Content betreft alleen online uitingen, zoals op websites en social media

 

Zo komen we tot de volgende definities van copy en content:

  • Copy = een tekst met een commercieel doel
  • Content = een online uiting met een groter doel dan alleen commercieel

 

 

Lees ook:

  • Eerder schreef ik al hoe belangrijk een zakelijke blog is. Zakelijk bloggen levert namelijk meer bezoekers op, en dus meer klanten. Maar hoe doe je dat dan? Hieronder leg ik uit waar je rekening mee m...

  • Heb jij je vakantie al geboekt? Als ondernemer kan het lastig zijn om jezelf een paar weken vrij te geven; er moet immers zoveel gebeuren! Gelukkig hoeft je content marketing niet stil te staan zonder...

  • In een eerder artikel legde ik uit hoe je een goede blog schrijft. Een blog die geen salespagina is, maar een stukje waardevolle content voor jouw klanten. En waarmee je de brug slaat tussen wat jij w...

Geen reacties

Geef een reactie