Hoe bedenk je een bedrijfsnaam?

Als je een bedrijf begint, dan is één van je eerste to-do’s het vastleggen van je bedrijfsnaam. Een unieke naam, die je doelgroep aanspreekt en klanten binnenhaalt, dat is wat je nodig hebt! Alleen… Hoe verzin je zo’n pakkende bedrijfsnaam? In dit artikel vind je 5 manieren om jouw perfecte bedrijfsnaam te vinden.

 

1.  Een naam die zegt wat je doet

De meest voor de hand liggende naam is een naam die zegt wat je doet, oftewel een soortnaam. Met zo’n naam weten mensen direct wat ze van je kunnen verwachten. Vandaar dat de meeste bakkers ook ‘Bakkerij X’ heten, en de meeste dierenartsen ‘Dierenartsenpraktijk Y’. Maar ook Bagels & Beans, Happy Socks en Intertoys zijn hier goede voorbeelden van.

Let op dat je niet te concreet bent in je soortnaam. COCO had in het begin namelijk ‘Tekst- en Vertaalbureau’ in de naam, en kon geen kant meer op toen het aanbod veranderde. De naam moest toen wel mee veranderen. Denk dus na of je naam ook relevant blijft als je bedrijf een andere richting kiest.

 

2. Je eigen naam

Als je zelf het gezicht bent van je bedrijf, waarom zou je het dan niet naar jezelf vernoemen? Zo onthouden mensen die jou ontmoeten gemakkelijk je bedrijfsnaam. Hier kun je natuurlijk allerlei combinaties en varianten van maken: voornaam + achternaam, soortnaam + achternaam, voornaam + soortnaam, woordspelingen met je naam, vertalingen van je naam, etc.

Voorbeelden zijn tijdschrift ‘Linda.’, speelgoedwinkel Bart Smit, en wist je dat Andrélon een combinatie is van André en Lonneke?

 

3. Een naam die een bepaald gevoel creëert

Liever geen soortnaam, maar iets creatievers? Je hoeft niet altijd een naam te hebben die gelijk laat zien wat je doet. Daar heb je altijd nog de tagline voor. Wil je een bepaald gevoel creëren, kijk dan naar je kernwaarden. Wat wil je uitstralen? Wat vindt je doelgroep interessant? Kijk of je een naam kan vinden die dat uitdraagt.

Denk aan sportschool HealthCity, interieurwebshop FonQ, outdoor kledingmerk Nomad, en luxe kattenvoer Royal Canin.

 

4. Een pakkende afkorting

Heel veel bekende merknamen klinken heel buitenlands of creatief, maar zijn eigenlijk afkortingen. Zo kun je een afkorting maken van je product, je kernwaarden, je locatie of je visie.

De FEBO is bijvoorbeeld vernoemd naar de eerste vestiging in de Ferdinand Bolstraat in Amsterdam, Brinta staat voor BReakfast INstant Tarwe, bol.com staat voor Bertelsmann On-Line, en ETOS staat voor Eendracht, Toewijding, Overleg en Samenwerking.

 

5. Een mooie woordspeling

Heb je een leuke woordspeling die bij je bedrijf past? Misschien is dat dan wel een mooie bedrijfsnaam. Pas hierbij wel op dat je geen foute grapjes maakt, en dat de naam ook over tien jaar nog relevant is.

Voorbeelden: Wijck verkoopt posters van wijkplattegronden, KNAB is een bank die het net even anders doet, en de Vegetarische Slager kan natuurlijk geen slager zijn.

 

Belangrijk: Check je domeinnaam

Je website is natuurlijk het beste visitekaartje dat je kan hebben als bedrijf. Daarom is het belangrijk dat je bedrijfsnaam nog beschikbaar is als domeinnaam. En als dat niet lukt, dat je er dan tenminste nog een variant van kunt maken die wel beschikbaar is (zo is teamcoco.nl ontstaan ;)). Check dus altijd je domeinnaam voordat je je bedrijfsnaam definitief vastlegt.

 

Hulp nodig bij het bedenken van jouw bedrijfsnaam? Neem dan contact met mij op. Ik denk graag met je mee. 

 

Lees ook:

  • Copywriting is een vorm van tekstschrijven. Een copywriter is dus altijd een tekstschrijver, maar niet elke tekstschrijver is een copywriter. Hieronder leg ik uit wat het verschil is tussen copy en &#...

  • Een tijdje geleden schreef ik over het hebben van een huisstijl in copywriting. Je huisstijl bestaat uit meerdere facetten die ervoor zorgen dat je publiek een bepaald gevoel krijgt bij je merk. Maar ...

  • Ik kom het nog te vaak tegen: bedrijfswebsites die gevuld zijn met onaantrekkelijke, dertien-in-een-dozijn teksten. Ze zijn niet concreet genoeg, niet uniek genoeg en al helemaal niet overtuigend. Waa...

 

OVER COCO

COCO is het copy platform voor ondernemers. Hier vind je alles over online marketing en schrijven voor je bedrijf. Lees hier meer over COCO

Wekelijks dit soort artikelen ontvangen?
Meld je hier aan en ontvang het gratis e-book Start met contentmarketing

Ook dit soort artikelen laten schrijven voor jouw bedrijf? Bekijk de blog abonnementen

Geen reacties

Geef een reactie