Hoe doe je zoekwoordenonderzoek?

Zoekwoordenonderzoek is een essentieel onderdeel van je SEO strategie, oftewel zoekmachine optimalisatie. Hiermee zorg je ervoor dat je website de juiste content heeft om vindbaar te worden in de zoekmachines en meer bezoekers aan te trekken.

Ik heb het al vaker gehad over zoekmachine optimalisatie, maar nog niet toegelicht hoe dit stukje werkt: hoe doe je zoekwoorden onderzoek?

 

Wat is zoekwoordenonderzoek?

Zoekwoordenonderzoek is een onderzoek om erachter te komen welke woorden je doelgroep gebruikt om producten en bedrijven zoals de jouwe te zoeken.

Overigens zijn zoekwoorden, keywords, zoektermen en zoekopdrachten hetzelfde.

 

Waarom is zoekwoordenonderzoek belangrijk?

Als je de juiste zoekwoorden in je teksten verwerkt, worden deze beter vindbaar in zoekmachines zoals Google. Daardoor kunnen mensen je makkelijker vinden, en zal je dus meer bezoekers aantrekken op je website.

Daarnaast gebruik je zoekwoordenonderzoek om erachter te komen waar je doelgroep in geïnteresseerd is. Daar kan je je content op afstemmen door er bijvoorbeeld nieuwe artikelen over te schrijven. Hiermee trek je weer nieuwe bezoekers aan én help je je doelgroep nog beter. En daar bouw je weer een goede reputatie mee op, waardoor bezoekers eerder je klant willen worden, etc.

 

Hoe specifieker, hoe beter

Met op elke zoekopdracht minstens een paar duizend resultaten, is er behoorlijk wat concurrentie in de Google zoekresultaten. Daarom is het slim om niet (alleen) in te zetten op algemene termen, maar het zo specifiek mogelijk te maken. Zo word je steeds unieker, en daardoor steeds beter vindbaar.

Ieder onderwerp moet daarom een eigen pagina krijgen op je website. Dit geldt voor verschillende producten, diensten, case studies, je ‘over ons’ verhaal, veelgestelde vragen, en artikelen. Iedere pagina heeft zo echt één hoofd-zoekterm waarop het kan scoren in de zoekmachines. De enige uitzondering is je homepage, waarop alles samenkomt.

Om te beginnen met het zoekwoordenonderzoek, ga je per pagina nadenken over dit specifieke onderwerp. Brainstorm alle woorden die je hieromheen kunt bedenken. Dat is je uitgangspunt voor het onderzoek.

 

De keyword planner

De bekendste manier om relevante zoekwoorden te vinden voor jouw website is de Keyword planner van Google zelf. Hierin toets je een bepaalde term in, waarna de machine je suggesties geeft voor gerelateerde woorden, synoniemen en andere variaties. Ook zie je direct hoe groot het zoekvolume (ongeveer) is en wat de concurrentie (ongeveer) is.

Deze tool is handig om inspiratie mee op te doen voor verschillende zoektermen. Vroeger was de tool uitgebreider en fijner om mee te werken, maar dit heeft Google helaas alleen nog beschikbaar gemaakt voor grote bedrijven die veel dure advertenties kopen. Gelukkig zijn er ook nog andere manieren om zoekwoorden te vinden; daarover later meer 😉

 

Een selectie maken

Heb je eenmaal een lijst met mogelijke zoekwoorden, dan kan je een selectie gaan maken van geschikte zoekwoorden voor je tekst. Hierbij kijk je allereerst naar relevantie; passen deze zoekwoorden bij wat ik aanbied? Dit moet je voor elke pagina apart bekijken.

Daarnaast komen er nog andere factoren kijken bij je selectie. Denk aan de zoekvolumes, de zoekintentie, synoniemen, spelling, short tail en long tail zoekwoorden en de mate van concurrentie op elk zoekwoord.

 

Wat doe je met die zoekwoorden?

Deze selectie van zoekwoorden verwerk je in je landingspagina’s en blog artikelen. Let op: hier zijn bepaalde regels voor (gebruik er bijvoorbeeld niet te veel).

Ook kan je de zoekwoorden gebruiken als nieuwe ideeën voor blog artikelen, omdat je nu weet dat er interesse naar deze onderwerpen is.

 

Lange adem

Zoekmachine optimalisatie is een lange termijn strategie. Het werkt het beste als je het consistent blijft bijhouden, bijvoorbeeld door elke week een artikel te (laten) schrijven.

Het voordeel is wel dat alle content op je platform blijft staan (in tegenstelling tot bijvoorbeeld advertenties en social media) en dus, in de loop van de tijd, steeds hoger gaat scoren.

 

SEO CONTENT LATEN SCHRIJVEN?

Het is een flinke klus om zelf een content strategie te bouwen, zoekwoordenonderzoek te doen en elke week een fris artikel te schrijven. Kijk daarom eens naar een blog abonnement. Daarmee zet je moeiteloos SEO-proof content op je website.

Bekijk de blog abonnementen hier

 

Lees ook:

  • Zoekmachine optimalisatie (SEO) bestaat uit meer dan alleen de juiste zoekwoorden in je teksten verwerken. Naast het schrijven van goede content, moet je Google een handje helpen om je teksten te ‘beg...

  • In de marketingwereld van vandaag is het allerbelangrijkste onderdeel om aan te werken je vindbaarheid. Vindbaarheid betekent dat als mensen op zoek zijn naar jouw product of dienst, ze je makkelijk k...

  • Waar het schrijven van je merkverhaal een redelijk creatief proces is, gaat het optimaliseren van je website er een stuk technischer aan toe. Meten is weten, zullen we maar zeggen. Als je je website w...

 

OVER COCO

COCO is het copy platform voor ondernemers. Hier vind je alles over online marketing en schrijven voor je bedrijf. Lees hier meer over COCO

Wekelijks dit soort artikelen ontvangen?
Meld je hier aan en ontvang het gratis e-book Start met contentmarketing

Ook dit soort artikelen laten schrijven voor jouw bedrijf? Bekijk de blog abonnementen

Geen reacties

Geef een reactie