zoekmachine optimalisatie

SEO: Hoe kom ik hoger in Google?

Het is één van de grootste mysteries van deze tijd. Hoe werkt Google en hoe kun je dat beïnvloeden? Waarom wordt jouw website niet getoond als je jouw naam zoekt? En hoe kun je dat oplossen? In dit artikel vind je een eenvoudig stappenplan voor zoekmachine optimalisatie. Print ‘m uit en vink ‘m af, on your way to the top.

 

Lees ook: Hoe schoon is jouw website? | SEO checklist 

 

Zoekmachine optimalisatie (of Search Engine Optimization) is een set technieken om je website beter vindbaar te laten worden in zoekmachines zoals Google en Yahoo. Omdat Google regelmatig haar algoritmes aanpast, is het steeds moeilijker geworden om hier grip op te krijgen. Zelfs de medewerkers van Google weten niet precies hoe de machine werkt!

Trucjes om hoger te komen in Google zijn daarom achterhaald, want Google is veel slimmer geworden. Toch zijn er bepaalde simpele dingen die je kunt doen om je ranking te verhogen. Google wil namelijk altijd zorgen dat de zoeker zo snel mogelijk het beste resultaat voor zijn zoekopdracht kan vinden, en daar kun jij hem een beetje bij helpen.

 

☐ Een werkende website

Ten eerste heb je een goed werkende website nodig. Geen poespas, maar een eenvoudige website is alles wat je nodig hebt. Hij moet snel laden en het liefst beveiligd zijn met een SSL-certificaat, oftewel, er moet https:// voor je url staan. En vergeet niet te checken of alle linkjes werken.

 

☐ Belangrijke zoekwoorden

Hiermee bedoel ik geen lappen tekst die puur uit zoektermen bestaan (black hat SEO praktijken zijn zooo 2009), maar wél dat je daadwerkelijk kunt lezen wat jij te bieden hebt. Als je op de markt staat met een lege kraam, dan koopt ook niemand wat van je. Leg je aanbod dus duidelijk zichtbaar neer en roep het liefst nog even luid en duidelijk wat jouw aanbod zo goed maakt. Zo weten je klanten én Google meteen met wie ze te maken hebben.

 

☐ Waardevolle content

Om een echte autoriteit te worden op jouw vakgebied, laat je zien wat je in huis hebt. Contentmarketing is het keyword. Plaats met regelmaat (bijvoorbeeld elke week) een stuk over diverse onderwerpen binnen jouw vakgebied. Hiermee sla je twee vliegen in één klap: je helpt je bezoekers een beetje, waardoor je vertrouwen wekt en een band met ze krijgt, en je maakt automatisch gebruik van uiteenlopende short tail en long tail zoekwoorden. Zoekmachine blij, bezoeker blij, jij blij.

 

☐ Metadata

Sta je eindelijk op die gewilde eerste pagina, klikt er niemand op het zoekresultaat! Wat nu?
Een lage click-through-rate (CTR) komt meestal door de verkeerde metadata. Dit is het stukje tekst in het zoekresultaat. Is de tekst niet relevant of niet overtuigend genoeg, dan klikt niemand erop. Duik daarom eens in de backend van je website en herschrijf alle metadata zodat niemand meer om je heen kan.

 

☐ Linkbuilding

Tot slot is een checklist over SEO niet compleet zonder linkbuilding te noemen. Zorg dat je website ook op andere platformen te vinden is, zoals social media, toonaangevende websites in je branche, en Google Mijn Bedrijf. Hoe populairder je bent op andere plekken (hoe meer linkjes en kliks), hoe hoger je Google ranking.

 

Hoeveel stappen kan jij al afvinken? 

 

Lees ook:

  • Zoekmachine optimalisatie (SEO) bestaat uit meer dan alleen de juiste zoekwoorden in je teksten verwerken. Naast het schrijven van goede content, moet je Google een handje helpen om je teksten te ‘beg...

  • In de marketingwereld van vandaag is het allerbelangrijkste onderdeel om aan te werken je vindbaarheid. Vindbaarheid betekent dat als mensen op zoek zijn naar jouw product of dienst, ze je makkelijk k...

  • Een ‘schone’ website levert betere resultaten op (lees: meer tevreden bezoekers). Is jouw website toe aan een lente schoonmaak? Hieronder deel ik mijn SEO checklist om je website even goed op te friss...

 

Geen reacties

Geef een reactie