Vind je ideale klant

Hoe vind je je ideale klant?

Als je weet wie je ideale klant is, dan kun je daar je communicatie op afstemmen. Zo heb je bijvoorbeeld een specifiek iemand in gedachten als je iets op social media plaatst, of als je een belangrijke salespage schrijft. Je communicatie wordt direct persoonlijker, gerichter en effectiever, door de doelgroep aan te spreken die het beste bij jou past. Maar hoe weet je wie dat is?

Een wijdverbreid misverstand over de ideale klant is dat je deze zelf moet verzinnen. Dat je een profiel maakt waar al je klanten aan moeten voldoen, als ze in aanmerking willen komen voor een samenwerking met jou.

Of dat je van alles uit de kast moet gaan trekken om deze fantastische klant binnen te halen.

Dat is de grootste onzin.

Jouw ideale klant loopt namelijk gewoon ergens rond, op zoek naar jouw product. Ze wil ontzettend graag met je samenwerken en je daar met liefde voor betalen. Jullie moeten elkaar alleen nog vinden.

En dat doe je door te weten tegen wie je het hebt. Door een specifiek soort klant in gedachten te hebben, waarvan jij weet dat je diegene heel goed kunt helpen.

 

JE IDEALE KLANT EN JE USP

Je ideale klant is een afspiegeling van je Unique Selling Point. Hij of zij is namelijk op zoek naar een oplossing voor een probleem, en jij kunt daarbij helpen.

Pak je Unique Selling Point er eens bij en bedenk wie je hiermee zou kunnen helpen.

Let op: je hoeft dus niets aan je bedrijf of product te veranderen of toe te voegen, want je ideale klant past hier al bij!

 

JE IDEALE KLANT HEEFT BEHOEFTE AAN JOUW PRODUCT

Jouw aanbod is specifiek, dus moet je klant op zoek zijn naar dat specifieke product.

Bied jij bedrijfsfotografie op locatie, dan is jouw ideale klant:

‘een bedrijf dat op zoek is naar een fotograaf op locatie’.

Deze stap kun je verder specificeren aan de hand van jouw Unique Selling Point. Zo kan de ideale klant bijvoorbeeld zijn:

‘een webdesign bedrijf in Zuid-Holland, dat op zoek is naar een fotograaf op

locatie, om een beeldbank voor hun Instagram feed te maken,

om hun merk een frisse, moderne look te geven’.

Als jij de klant op jouw unieke manier supergoed kan helpen, dan zal ze dit erg waarderen. Zo krijg je klanten die blij zijn met jouw werk, die fijn zijn om mee samen te werken, en die jou zullen aanraden aan collega’s.

Let op: klanten die eigenlijk behoefte hebben aan iets anders, zul jij nooit goed kunnen helpen. Je gaat je dan bezig houden met opdrachten die je niet leuk vindt, of waar je niet de beste in bent. Dit gaat ten koste van je business. Het heeft dan ook geen zin om deze klanten te proberen aan te spreken.

 

JE IDEALE KLANT HEEFT GENOEG BUDGET (OVER) VOOR JOUW PRODUCT

Er zijn mensen die de producten van de Action prima vinden, en er zijn mensen die liever bij de Bijenkorf shoppen. De eerste doelgroep heeft een klein budget over voor de producten; de tweede vindt het geld minder belangrijk en heeft andere eisen.

Zo werkt het in elke branche. Verkoop jij Action producten of Bijenkorf producten (of ergens ertussenin)? Weet dan ook welke klant jij wil aanspreken: de klant met weinig geld en weinig eisen, of de klant die voor kwaliteit gaat en er graag voor betaalt.

Let op: je hoeft niet je prijzen te veranderen; je hoeft alleen de klant te vinden die hierbij past. Deze kun je vervolgens aanspreken door de juiste factoren te benadrukken.

Meer leren over je ideale klant en hoe je hem/haar aanspreekt? In de online training Schrijven Voor Ondernemers gaan we dieper op dit onderwerp in, en ga je aan de slag met het vinden en aanspreken van jouw ideale klant.

 

Geen reacties

Geef een reactie