Eigen bedrijf beginnen

Succesvol je eigen bedrijf beginnen in 5 stappen

Je hebt een briljant idee en je wilt er je business van maken. Yes! Maar hoe pak je dat dan aan; je eigen bedrijf beginnen? Wat gebeurt er na de inschrijving bij de KVK? En hoe trek je je eerste klanten aan?

Of je nu als ZZP-er of met een partner aan de slag gaat. Of je nu fulltime gaat freelancen of naast je baan begint. Of je nu gespaard hebt om te investeren, of helemaal zonder geld gaat starten.

Hieronder lees je de vijf belangrijkste stappen om je bedrijf succesvol op te starten.

 

1. Schrijf je ondernemingsplan

Heb je je al ingeschreven bij de KVK? Dan heb je waarschijnlijk nagedacht over je business plan. Zo niet, dan is dit een goed moment om daarmee te beginnen.

Bedenk wat je gaat verkopen en wie je doelgroep is. Wie is je ideale klant? En hoe ga je die bereiken? Wat zijn je doelen voor dit jaar? En voor over vijf jaar? Hoeveel klanten heb je daarvoor nodig? Etc.

 

2. Denk na over je branding

Als je je eigen bedrijf begint, is je branding het belangrijkste om je de eerste tijd mee bezig te houden. Dit is het proces om van je bedrijf een echt merk te maken. Zo word je herkenbaar en aantrekkelijk voor je doelgroep, en straal je meer betrouwbaarheid en autoriteit uit.

Het begint bij je bedrijfsnaam, die de juiste klank, vorm en uitstraling moet hebben. Vervolgens ontwikkel je een eigen huisstijl (in vormgeving en in tekst). En van daaruit ga je alle communicatie ontwikkelen. Je branding is een doorlopend proces; daarom is het handig om een schrijfwijzer te hebben, zodat je altijd een goede basis hebt.

 

3. Maak een website

Het is bijna ondenkbaar om geen website te hebben als startende ondernemer. Al is het alleen al om mensen daarnaar te verwijzen als ze meer willen weten. Op je website komt alles samen: je vertelt er meer over je bedrijf, je legt duidelijk uit wat je aanbiedt en je klanten kunnen je producten/diensten er bestellen.

Met een uitgebreide website en waardevolle content trek je nieuwe klanten aan en houd je bestaande klanten betrokken bij je merk. Laat daarom zo snel mogelijk een website maken, en vul deze met goede teksten.

 

4. Schrijf je ‘over mij’ verhaal

Als we het over je website hebben, dan is dit de kern: de ‘over mij’ (of ‘over ons’) pagina. Op deze pagina vertel je je merkverhaal. Waarschijnlijk heb je nog niet veel te vertellen over ervaring, maar maak het dan persoonlijk en vertel over je missie en visie. Deze kun je als het goed is gemakkelijk afleiden uit je ondernemingsplan. Wie wil je helpen? Waarom ben je je eigen bedrijf begonnen? Laat dit samenkomen in een sterk merkverhaal.

Een goede ‘over mij’ pagina heeft twee voordelen: je trekt er klanten mee aan en je dwingt jezelf goed na te denken over waar je voor staat. Zo weet je daarna altijd te vertellen wat je doet en waarom.

 

5. Start met marketing

Als niemand weet dat jouw product bestaat, zullen ze het nooit kopen. Daarom is het essentieel (nog belangrijker dan je product) om jezelf te laten zien.

Vindbaar worden op het internet, ook wel inbound marketing genoemd, kan je op verschillende manieren doen. Gratis manieren zijn content marketing, actief zijn op social media en een mailing lijst opbouwen. Kies er minstens één en ga er consistent mee aan de slag. Je zult zien dat dit al snel nieuwe leads en contacten op gaat leveren.

 

Welke stappen heb jij al uitgevoerd?

 

Lees ook:

  • Je hebt een briljant idee en je wilt er je business van maken. Yes! Maar hoe pak je dat dan aan; je eigen bedrijf beginnen? Wat gebeurt er na de inschrijving bij de KVK? En hoe trek je je eerste klant...

  • Gastblog door Linda van Boli Media Sinds kort heeft COCO een nieuwe naam, en daar hoorde een nieuw logo bij. Wij van Boli Media mochten dit logo maken. Het is heel goed om te gaan voor een logo met du...

  • Wil je een product verkopen, dan moet je jezelf onderscheiden van je concurrenten. Daar heb je een Unique Selling Point voor nodig, dat je communiceert naar je doelgroep. Wat is zo’n USP en hoe ...

Geen reacties

Geef een reactie