Missie en visie, hoe, wat waarom

Missie en visie: hoe, wat, waarom?

Als ik in gesprek ga met een bedrijf voor hun ‘over ons’ pagina, dan stel ik altijd veel vragen. Het is voor mij als tekstschrijver namelijk belangrijk om het bedrijf goed te leren kennen, voordat ik nog maar een letter op papier zet.

Een van de belangrijkste vragen die ik altijd stel, is die over missie en visie. Zo weet ik waar het bedrijf vandaan komt, waar het nu staat en wat het wil bereiken. Dit hoeft niet altijd letterlijk terug te komen in de tekst, maar is wel belangrijk voor de beeldvorming.

Toch blijven veel ondernemers daarop haken. Wat is nu eigenlijk een missie en een visie? Wat is het verschil en waarom heb je het nodig?

Daarom licht ik ze hieronder toe vanuit mijn ervaring met merkverhalen.

 

Waarom heb je een missie en een visie nodig?

Als bedrijf heb je een verhaal nodig. Een verhaal dat je aan je (potentiële) klanten vertelt, zodat je ze binnenhaalt en aan je merk verbindt. En een verhaal dat je intern vertelt. Eentje waar je team zich in kan vinden, hoe klein of hoe groot dat team ook is. Dat verhaal brengt mensen samen, en maakt je doelen voelbaar.

In dat verhaal moet er een drijfveer zijn; een doel waar iedereen voor wil strijden. En dat doel uit zich in een missie van dag tot dag, en een visie voor de lange termijn.

 

Missie

De missie van het bedrijf is het concrete doel waaraan elke dag gewerkt wordt, en dat elke dag misschien wel behaald kan worden. Het is de reden van het bestaan van het bedrijf.

Mijn missie is om bedrijven te laten groeien door betere (web)teksten.

 

Visie

De visie van het bedrijf is de verre toekomstdroom die het heeft. Dit is een doel dat groots is, en misschien een tikkeltje overweldigend. Maar waar je elke dag een stapje dichterbij kunt komen.

Mijn visie is om hét copywriting platform van Nederland te zijn.

 

Overlappende missie en visie

Soms overlappen de missie en visie van een bedrijf elkaar. Zo is de missie en visie van de Efteling slechts één woord: Betovering. En dat zegt meer dan een heel boekwerk bij elkaar.

 

Heb jij je missie en visie al geformuleerd?

 

 

Lees ook:

  • Als je weet wie je ideale klant is, dan kun je daar je communicatie op afstemmen. Zo heb je bijvoorbeeld een specifiek iemand in gedachten als je iets op social media plaatst, of als je een belangrijk...

  • Een tijdje geleden kreeg je van ons de gratis social media template. Maar hoe gebruik je die? In dit artikel geven we je 21 content ideeën om het template mee in te vullen. Zo plaats je bijvoorbeeld 3...

  • Je hebt een briljant idee en je wilt er je business van maken. Yes! Maar hoe pak je dat dan aan; je eigen bedrijf beginnen? Wat gebeurt er na de inschrijving bij de KVK? En hoe trek je je eerste klant...

Geen reacties

Geef een reactie