Online marketing 2010-2019

Online landschap 2010-2019 | De jaren 2010

Het zal geen nieuws zijn dat we over amper 2,5 maand alweer aan de oliebollen zitten. Maar dit jaar ziet de jaarwisseling er nét iets anders uit. We zeggen namelijk niet alleen 2019 vaarwel, maar ook het huidige decennium. Op 1 januari beginnen we aan een geheel nieuw tijdperk; dat van de jaren 2020.

Hoe zal de wereld er dan uit gaan zien? Hoe snel zal de online wereld zich dan ontwikkelen en welke technieken zullen we dan kennen?

Voor het zover is, blikken we nog even terug op het afgelopen decennium. Wat is er allemaal gebeurd tussen 2010 en 2019? En wat is daarvan belangrijk voor jou als online ondernemer? In de serie De jaren 2010 zet ik de belangrijkste online verschuivingen voor je op een rijtje.

De nieuwe technologieën en apps vliegen je om de oren. En elk jaar voert Google zo’n 500 tot 600 aanpassingen door aan het algoritme. Hieronder lees je welke je daarvan moet onthouden.

 

2010

Tien jaar geleden hadden er wereldwijd 1,97 miljard mensen toegang tot het internet. Dit was grofweg 28% van de wereldbevolking. Daartegenover stonden al 255 miljoen websites, die voornamelijk via Google gevonden en bezocht werden.

Dat jaar kwam de iPhone 4 uit (de allereerste iPhone lanceerde in 2007, dus nog maar 3 jaar eerder) en dat betekende de doorbraak van de smartphone. Maar liefst een derde van de internetgebruikers bereikte het world wide web nu via mobiel.

Met deze groei van de smartphone, werd 2010 dan ook het jaar van de apps. Zo werd Angry Birds het populairste spel van 2010, en lanceerde Albert Heijn hun handige boodschappenlijstje-app Appie. Daarnaast werden de sociale apps Pinterest en Instagram opgericht. Facebook bestond natuurlijk al een tijdje (2004), maar introduceerde in 2010 pas hun iconische duimpje omhoog (Facebook like).

Google was dat jaar naar eigen zeggen ‘geobsedeerd met snelheid’, en voegde page speed (laadtijd) dan ook toe als één van de ranking factoren in hun algoritme.

 

2011

In 2011 werd Snapchat gelanceerd, één van de belangrijkste social media apps van de afgelopen tien jaar. Het vernieuwende aspect zat hem in de vergankelijkheid. De content die hierop gepubliceerd werd, verdween namelijk automatisch na 24 uur, ongeacht of je deze bekeken had of niet. Hiermee creëerde Snapchat urgentie, en speelde het in op de angst om iets te missen, ook wel FOMO (Fear Of Missing Out) genoemd. Hoewel Snapchat zijn beste tijd gehad heeft, hebben andere sociale media het concept overgenomen in hun apps.

Ook in Google-land gebeurde er dit jaar iets legendarisch: de zoekmachine lanceerde namelijk de eerste grote update, Panda. Deze was gericht op zogenaamde ‘content farms’, die lage kwaliteit teksten maakten om hoger te ranken. De update zorgde ervoor dat websites met onnatuurlijk veel landingspagina’s, slechte content en overgeoptimaliseerde teksten, lager rankten. Hiermee raakte Panda maar liefst 12% van de zoekopdrachten.

Snapchat introduceert vergankelijke content

2012

Een jaar na Panda introduceerde Google de volgende grote update: Penguin, oftewel de webspam update. Onder andere het fenomeen keyword stuffing (webteksten volproppen met zoekwoorden) werd nu afgestraft door het algoritme.

 

2013

Kan jij je nog een tijd herinneren vóór Game of Thrones, Breaking Bad en House of Cards? Netflix is inmiddels zo geïntegreerd in ons leven, dat het voelt alsof we al twintig jaar Netflixen. Maar het platform werd toch echt pas in 2013 gelanceerd.

Het inmiddels door Facebook ingehaalde Hyves gaf in datzelfde jaar de strijd op en verdween van onze computers. Net als MSN Messenger, trouwens, dat was ingehaald door Whatsapp.

Tegelijkertijd waren we zo hard met elkaar aan het chatten en Netflixen, dat onze aandacht verdeeld werd tussen steeds meer schermen. Zo schreef Frankwatching in 2013 al over de zoektocht naar balans tussen online en offline: ‘We kijken meer, maar we zien minder’.

Google lanceerde in 2013 de update Hummingbird, dat een eerste stap was op het gebied van semantic search. Semantic search houdt in dat de zoekmachine niet alleen kijkt naar de zoekwoorden die zijn gebruikt, maar juist naar de zoekintentie van de zoeker. Deze core update betekende dat je niet meer elke mogelijke combinatie van zoekwoorden hoefde te verwerken in je teksten, maar dat Google ook gerelateerde combinaties begon te herkennen. Deze verschuiving noemde men ook wel From finding ‘strings’ to finding ‘things’.

 

2014

De afgelopen jaren was het aantal websites explosief gestegen; waar dit er in 2010 nog maar 255 miljoen waren, bestonden er in 2014 maar liefst 1 miljard websites. Met zo’n enorme concurrentie werd het belangrijker dan ooit om je website onderscheidend te maken.

Aan Google de taak om structuur aan te brengen in dit gigantische netwerk. Eén van de manieren waarop ze dat deden, was door te filteren op veiligheid. De HTTPS of SSL update hield in dat beveiligde websites (dus met een SSL-certificaat) een hogere ranking kregen dan niet-beveiligde websites.

 

2015

2015 was een belangrijk jaar voor de ontwikkelaars van Google. Zo lanceerden zij de update Rankbrain, een manier om zoekopdrachten beter te leren begrijpen. Hiermee werd machine learning de derde meest invloedrijke rankingsfactor. Het algoritme gebruikt artificial intelligence om patronen te herkennen in nieuwe zoekopdrachten. Zo schat het in welke woorden een gerelateerd zijn en geeft daar een zoekresultaat voor.

Ook lanceerde Google de update mobilegeddon, waarmee het de ranking op mobiele apparaten verschoof zodat mobiel-vriendelijke websites eerder getoond werden. Dit was het startsignaal voor de mobile-first trend.

Google lanceert Rankbrain

Google lanceert Rankbrain, machine learning om de zoekintentie te begrijpen

2016

Op social media vindt er in 2016 een verschuiving plaats naar vergankelijke content. Instagram introduceert Stories, een concept dat was overgenomen van het succesvolle Snapchat. Een jaar later volgen ook Facebook en Youtube. De 24-uurs-content werd enorm populair bij gebruikers, maar bedrijven omarmden het nieuwe aspect nog niet.

Op de Google zoekresultatenpagina (SERP) vinden tegelijkertijd grote wijzigingen plaats. Het advertentieblok in de rechterkolom verdwijnt en er verschijnt een vierde advertentie onder de bestaande drie.

Ook rolt Google de ‘featured snippets’ uit: een blok tekst waarin het antwoord op de zoekvraag gelijk getoond wordt. Deze functie dient het doel van de zoeker (zo snel mogelijk antwoord krijgen op zijn vraag), maar gaat ten koste van de makers van de content. Als het antwoord namelijk al wordt gegeven op de SERP, dan klik je niet meer door naar de achterliggende pagina. Hierdoor blijft de CTR en dus de conversie laag.

 

2017

In 2017 vond er slechts één belangrijke Google update plaats, die van hun ontwikkelaar de bijnaam Fred kreeg. Deze update strafte websites die vol staan met advertenties, verborgen zoekwoorden, automatisch gegenereerde content en irrelevante content. Hiermee werd het belangrijker dan ooit om je content relevant te maken voor de bezoeker, en niet voor de zoekmachine.

 

2018

Dit jaar vindt het ene na het andere Facebook schandaal plaats. Het begon met databedrijf Cambridge Analytica, dat persoonlijke informatie verzamelde van 87 miljoen Facebook gebruikers door middel van een Facebook-app. Dit gebruikte het bedrijf om gerichte politieke advertenties op Facebook te kunnen plaatsen, onder meer voor de campagne van Amerikaanse presidentskandidaat Donald Trump. Facebook wist al in 2015 van dit datamisbruik, maar deed hier niets aan. Hierna volgden nog meer schandalen rondom datalekken en privacy.

Op 25 mei dat jaar werd de Algemene Verordening Gegevensbescherming van kracht, een Europese wet die ervoor zorgt dat bedrijven en overheden zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens.

Europese GDPR / AVG zorgt voor privacy op internet

Ironisch genoeg ging de hele marketingwereld op zijn kop staan voor gepersonaliseerde content. Hoe scherper de content was toegespitst op data van de bezoeker, hoe beter.

Google deed dat jaar meerdere updates rondom de kwaliteit van websites. Zo kwam er een rankingfactor voor mobiele laadtijd (hiervoor bestond deze alleen voor desktop). Mobile-first index werd standaard voor zowel de mobiele als de desktop resultaten van Google. Hiermee maakte de zoekmachine het mobile-first principe niet langer een trend, maar de standaard.

Ook werden websites met slechte laadtijd, hoge bouncepercentages, veel advertenties en dunne en dubbele pagina’s bestraft met een lagere ranking. Bovendien werden websites zonder HTTPS voortaan als onveilig gemarkeerd door Google’s webbrowser Chrome.

 

2019

Vandaag telt statistiekensite Worldometers maar liefst 4,4 miljard internetgebruikers, tegenover een bevolking van 7,7 miljard mensen. Dat percentage is dus in 10 jaar gegroeid van ongeveer 28% naar ongeveer 57%.

Onze aandacht is verdeeld tussen tientallen schermen en miljoenen apps om met elkaar te chatten, het nieuws bij te houden, spelletjes te spelen, onze gezondheid te monitoren, productiever te werken, eten te bestellen en ga zo maar door. Het is makkelijker dan ooit om mensen te bereiken, maar het is moeilijker dan ooit om die aandacht vast te houden.

Ondanks de privacy schandalen vindt een groot deel van ons leven plaats op het internet. Kinderen groeien op met het internet, verdienen nog voor ze het doorhebben geld met hun vlog, en leren op school dat je niet mag cyberpesten. Mensen kopen hun kleren, hun kerstcadeautjes en hun boodschappen via hun smartphone en we zijn massaal geabonneerd op internetdiensten.

Kinderen vloggen van jongs af aan

Kinderen vloggen van jongs af aan

Het online landschap is onvoorstelbaar veranderd sinds 2010 en daarmee zijn de spelregels herschreven. Ondernemers en marketeers moeten uitkijken voor technieken die niet meer werken, en kansen pakken waar die zich voordoen.

Benieuwd waar die kansen liggen vanaf 2020? Binnenkort vind je hier mijn voorspelling. Abonneer je naast dit artikel op de nieuwsbrief om hem als eerste te lezen 😉

 

Lees ook:

  • Zoekwoordenonderzoek is een essentieel onderdeel van je SEO strategie, oftewel zoekmachine optimalisatie. Hiermee zorg je ervoor dat je website de juiste content heeft om vindbaar te worden in de zoek...

  • De bekendste manier om nieuwe zoekwoorden te vinden is de Google Keywordplanner. Maar die gebruikt iedereen al. De concurrentie op die zoekwoorden is enorm, en de gegevens (bijv. het zoekvolume) zijn ...

  • Een ‘schone’ website levert betere resultaten op (lees: meer tevreden bezoekers). Is jouw website toe aan een lente schoonmaak? Hieronder deel ik mijn SEO checklist om je website even goed op te friss...

OVER COCO

COCO is het copy platform voor ondernemers. Hier vind je alles over online marketing en schrijven voor je bedrijf. Lees hier meer over COCO

Wekelijks dit soort artikelen ontvangen?
Meld je hier aan en ontvang het gratis e-book Start met contentmarketing

Ook dit soort artikelen laten schrijven voor jouw bedrijf? Bekijk de blog abonnementen

Geen reacties

Geef een reactie