Online marketing in 2020

Over precies 2 weken luiden we het jaar 2020 in. De afgelopen weken hebben we teruggeblikt op de afgelopen tien jaar, en ontdekt hoeveel er is veranderd op het gebied van marketing, copy en de online wereld. Sommige veranderingen hadden we met geen mogelijkheid kunnen zien aankomen (zoals Snapchat en Google’s Rankbrain), terwijl anderen achteraf gezien een logische stap waren in de tijdlijn van het internet.

Hoewel er vast nog meer verrassende nieuwe ontwikkelingen zullen verschijnen in de komende jaren, blijft het leuk om een kleine voorspelling te doen. Wat staat ons in 2020 te wachten op het gebied van online marketing?

Bij deze mijn voorspelling.

 

Social media

Social media worden steeds meer besloten en gefocust op kleine groepen. De platformen willen gebruikers met elkaar verbinden, waardoor je alleen de content ziet van gebruikers die je al volgt, plus betaalde advertenties en content die al viral gaat. Daardoor wordt het steeds lastiger je publiek te bereiken met organische content.

 

Video

De dagen dat er op YouTube alleen maar beauty vloggers en kattenfilmpjes te zien waren, zijn voorbij. Het video platform is volledig geïntegreerd in ons leven en steeds meer bedrijven gebruiken het als een belangrijk marketingkanaal. En zoals ik al even aanstipte in dit artikel, is YouTube naast een sociaal medium ook een echte zoekmachine. Waar content op bijvoorbeeld Instagram verdwijnt in een algoritme, blijft content op YouTube vindbaar. Ik verwacht dan ook dat hier nog een enorme groei in gaat plaatsvinden in 2020.

Wist je dat je COCO ook op YouTube kan vinden? Bekijk hier de laatste video.

 

Inspirerende content

Websites, en dan met name webshops, gaan steeds meer inspiratie bieden aan hun bezoekers. Neem bijvoorbeeld bol.com, die tijdens de feestdagen een complete cadeau afdeling heeft, vol cadeautips voor iedere gelegenheid en elk budget. Maar ook gepersonaliseerde aanbevelingen vallen onder inspiratie. En wat dacht je van een wekelijkse blog met trends en tips?

Waardevolle content bieden, dat kenden we natuurlijk al, maar dit gaat nog een stapje verder. Want content in de vorm van informatie, dat is content waar mensen naar op zoek zijn, maar inspiratie is iets wat mensen verrast en nog verder helpt. Contentmarketing 2.0 zal dan ook meer gericht zijn op inspiratie bieden.

 

Afbeeldingen

Na enorme sprongen te hebben gemaakt om teksten beter te begrijpen, is Google nu bezig met fotoherkenning. Ook deze worden dus steeds belangrijker. Dat hebben veel websites al door, nu ze visueel steeds beter in elkaar worden gezet.

 

Eigen platform

Het wordt belangrijker dan ooit om een eigen platform te onderhouden. Dat heeft meerdere redenen. Ten eerste is de online wereld steeds meer gefragmenteerd. We zien zoveel content voorbij komen dat het lastig is om op te vallen op social media. Ten tweede wordt steeds duidelijker hoe nep een groot deel van die content is (denk aan filters, photoshop en #ad), en kijkt een groot deel van de gebruikers hier met wantrouwen naar of verwijdert de apps zelfs.

Jouw content op die platforms is afhankelijk van de strategie van de makers plus het gedrag van de gebruikers. Dus hoewel het nog steeds een mooie manier is om je bereik te vergroten en contact te houden met je doelgroep; er hoeft maar iets te gebeuren en al je moeite en investeringen zijn voor niets geweest.

Daarom is het belangrijker dan ooit om je eigen platform (website) te onderhouden. Hier hoort ook een eigen community bij, die bijvoorbeeld jouw nieuwsbrief krijgt en je blog leest. Vanuit daar kan je natuurlijk content delen op externe kanalen, maar de basis heb je in eigen handen.

 

Lees ook:

  • Steeds meer bedrijven vertellen hun verhaal via contentmarketing. Een techniek waarbij ze regelmatig nieuwe, waardevolle content delen met hun doelgroep. Een ideale manier om potentiële klanten nieuws...

  • Als ondernemer ben je dagelijks bezig met klanten aantrekken, mensen overtuigen en je product verkopen. Maar heb je er ook wel eens aan gedacht om klanten af te schrikken? Ja, je leest het goed. Soms ...

  • Binnen online marketing kun je twee kanten op: adverteren of contentmarketing. Adverteren kennen we allemaal; je legt een som geld neer en je naam wordt aan een groot publiek getoond. Contentmarketing...

OVER COCO

COCO is het copy platform voor ondernemers. Hier vind je alles over online marketing en schrijven voor je bedrijf. Lees hier meer over COCO

Wekelijks dit soort artikelen ontvangen?
Meld je hier aan en ontvang het gratis e-book Start met contentmarketing

Ook dit soort artikelen laten schrijven voor jouw bedrijf? Bekijk de blog abonnementen

Geen reacties

Geef een reactie