Marketing Automation

Salesfunnel: de basics

Elke klant die bij jou een dienst of product koopt, heeft een salesfunnel doorlopen. Misschien ben je je er niet bewust van dat die funnel er is, of doe je er niets mee, maar het bestaat wel degelijk ook in jouw bedrijf. En als je dat weet, dan kun je daar je voordeel mee doen. Hoe doe je dat? Daar gaan we het in deze serie over hebben.

Oké, even terugschakelen. Wat is een funnel?

Een funnel is een proces waar jouw klanten doorheen gaan voordat ze je klant worden. Dit proces kun je uitbeelden in de vorm van een trechter (vandaar de naam). Je begint namelijk met een grote groep potentiële klanten, die steeds kleiner wordt naarmate je dieper in de trechter gaat. Uiteindelijk blijft er maar een klein deel over dat je klant wordt.

Als je weet hoe die funnel er in jouw bedrijf uit ziet, dan kun je de processen stap voor stap gaan optimaliseren en automatiseren. Maar daar komen we later op terug.

 

Twee funnels

Als we het proces van doelgroep naar klant goed bekijken, bestaat het eigenlijk uit twee delen: een marketingproces en een salesproces. Anders gezegd, is er een funnel vóórdat iemand een offerte aanvraagt en een funnel nadat deze een offerte aanvraagt. Hieronder licht ik beide toe.

 

Marketingfunnel

De standaard marketing funnel is het welbekende AIDA, die staat voor Awareness, Interest, Desire en Action. Laatst schreef ik al dat je deze stappen ook kunt vertalen naar I see it’, ‘I like it’, ‘I want it’ en ‘I got it’.

Dat werkt zo: eerst moet de doelgroep weten dat je product bestaat, dan moeten ze je product en je bedrijf interessant gaan vinden, dan moeten ze je product willen gaan kopen, en tot slot moeten ze over de streep getrokken worden om die aankoop te doen.

Bij elk van deze fases wordt je doelgroep kleiner en kun je ze op andere plekken vinden. Om ze steeds weer naar de volgende stap te sturen, heb je steeds een andere aanpak nodig. Dit wordt beschreven in de volgende funnel:

 

Zodra er een offerte wordt aangevraagd, begint de salesfunnel.

 

Salesfunnel

De salesfunnel zit iets anders in elkaar, en kan er voor verschillende bedrijven anders uit zien. Voor dit voorbeeld laat ik zien hoe de salesfunnel bij COCO werkt, een B2B bedrijf met diensten. Projecten beginnen hier altijd met een aanvraag, waar een briefing op volgt, vervolgens sturen we een offerte en gaat de (potentiële) klant akkoord (of niet).

De doelgroep verandert in de verschillende fases minder sterk dan in de marketingfunnel, omdat deze doelgroep inmiddels al geïnteresseerd is en een sterkere band heeft met je bedrijf dan iemand die voor het eerst een advertentie van je ziet. Daarom noemen we deze in het begin van de funnel al een lead, en blijft dit zo tot het een klant wordt of diegene afhaakt.

 

 

De volgende keer gaan we dieper in op de verschillende fases binnen de funnels. Zo kunnen we iedere stap optimaliseren en automatiseren, om de marketing en sales nog effectiever te maken.

Heb jij al een marketing- en salesfunnel? En hoe ziet die eruit?

 

 

Geen reacties

Geef een reactie