Marketing Automation

Salesfunnel: marketing automation

Binnen je marketingfunnel wordt de groep potentiële klanten steeds kleiner. In elke fase verlies je namelijk mensen die niet meer geïnteresseerd zijn. Maar dat is ontzettend zonde!

Het zou toch veel beter zijn als je die bezoekers kunt vasthouden en ze alsnog kunt overtuigen? Daar is gelukkig een middel voor: marketing automation.

In deze serie bespreken we salesfunnels en hoe je deze kunt optimaliseren. In vorige artikelen legde ik uit wat een sales- en een marketingfunnel is, en waarom elke pagina een functie moet hebben.

Deze week gaat het over marketing automation, en hoe je dit toepast aan de hand van je funnels. 

 

Wat is marketing automation?

Marketing automation is een set automatische systemen die mensen door de marketingfunnel leidt. Je verbindt je bezoekers met je merk door ze steeds op het juiste moment de juiste content aan te bieden.

 

Hoe werkt marketing automation?

Marketing automation is gericht op de marketingfunnel; het proces van bezoeker naar potentiële klant. Je kunt dit zowel bij nieuwe als bestaande klanten toepassen (die beginnen dan opnieuw in de marketingfunnel).

Omdat bij marketing automation de focus ligt op de juiste content op het juiste moment, moeten we steeds in kaart brengen waar de bezoeker zich bevindt in de marketingfunnel. Immers, als de bezoeker je merk nog helemaal niet kent, dan wil ze eerst meer lezen voordat ze iets van je koopt. Zo kun je op elke fase inspelen.

 

 

Website

Je website is de kern van je marketing, en zou dus ook onderdeel moeten zijn van je marketing automation. Dit doe je door elke pagina een functie te geven, zodat de bezoeker in elke fase de bijbehorende pagina kan vinden. Zo haal je bijvoorbeeld bezoekers binnen met je landingspagina’s, wek je hun interesse met blogs en case studies, en overtuig je ze om iets te kopen op de productpagina.

 

SEO

Hoewel het niet vaak genoemd wordt als marketing automation, is SEO ook een geautomatiseerd systeem voor de marketingfunnel. Zoekmachine optimalisatie is de meest duurzame manier om mensen vanuit Google en andere zoekmachines naar jouw website te leiden. Als je content eenmaal een goede basis heeft en regelmatig aangevuld wordt (en dit kan ook automatisch, als je het bijvoorbeeld uitbesteedt of afspraken maakt binnen je team), staat dit systeem als een huis.

 

E-mail

E-mail is de meest bekende vorm van marketing automation. Er zijn namelijk ontzettend veel mogelijkheden om met e-mail programma’s (zoals Mailchimp) je doelgroep te segmenteren en gepersonaliseerde campagnes te sturen.

Zo kun je te weten komen in welke fase je bezoekers zitten door iets gratis weg te geven. Maak bijvoorbeeld een heldere whitepaper of een handige checklist, in ruil voor een e-mail adres. Zo heb je gelijk een lijst met bezoekers in de fase ‘interest’, die je kunt benaderen met een automatische e-mail campagne.

In die campagne kun je ‘triggers’ instellen, zoals het openen van de e-mail, het klikken op een link of  het kopen van een bepaald product. Bij zo’n trigger stuurt je programma dan automatisch een volgende mail om je klant verder te overtuigen.

 

Social media

Het klinkt misschien gek, maar de ‘sociale’ kant van social media is juist voor bedrijven ook heel interessant. Door regelmatig je gezicht te laten zien, genereer je niet alleen nieuwe leads, maar houd je ook bestaande relaties warm. Dit kun je automatiseren door middel van verschillende apps, die de content automatisch voor je plaatsen. Hoef je vervolgens alleen nog zelf ‘actief’ te zijn (andere posts liken, reageren, delen) op momenten dat het jou uitkomt.

 

Gebruik jij al marketing automation?

 

Lees ook:

  • Contentmarketing bestaat uit het regelmatig delen van waardevolle content. Oftewel; het wekelijks plaatsen van een zakelijke blog, een paar keer per week een post op social media en af en toe een nieu...

  • Dat Ariana Grande één van de grootste powervrouwen van het moment is, dat is je vast niet ontgaan. Maar wist je dat ze ook het een en ander van marketing weet? Ze schreef er zelfs een hitje over! Gooi...

  • Als je weet wie je ideale klant is, dan kun je daar je communicatie op afstemmen. Zo heb je bijvoorbeeld een specifiek iemand in gedachten als je iets op social media plaatst, of als je een belangrijk...

Geen reacties

Geef een reactie