SEO BASICS | kijk uit voor deze technieken

Zoekmachine optimalisatie (SEO) bestaat al zo lang als dat Google bestaat. Door de jaren heen hebben websitemakers en copywriters allerlei technieken geïntroduceerd om hoger te komen in de Google zoekresultaten. Dan zou je denken: nu weten we precies hoe het moet. Toch?

Niets is minder waar. Google groeit en ontwikkelt harder dan we met z’n allen bij kunnen benen. En er komen steeds nieuwe factoren bij die je ranking bepalen. Het zijn er inmiddels honderden, en zelfs Google’s eigen medewerkers weten niet exact hoe de machine werkt.

De trucjes die vroeger werden uitgehaald om Google te slim af te zijn, werken daarom niet meer – en kunnen zelfs averechts werken. In dit artikel vind je enkele verouderde technieken waar je absoluut voor op moet passen.

 

Hoe Google werkt

In het artikel Alles over SEO en SEA legde ik al uit wat de missie van Google is, namelijk om iedere zoeker precies dat resultaat te bieden waar hij naar op zoek was. Dus als iemand een bepaalde zoekterm intypt, moet daar de meest geschikte oplossing voor getoond worden. De websites die het beste passen bij de zoekterm, worden getoond op de zoekresultaten pagina, op volgorde van relevantie.

 

Verouderde techniek 1: de ‘SEO-pagina’

Wat ik nog vaak zie is dat er een ‘SEO-pagina’ gemaakt wordt op een website. Dit is een verouderde SEO techniek, waarbij er een landingspagina wordt gemaakt waarop het belangrijkste zoekwoord irritant vaak wordt gebruikt. Verder staat er inhoudelijk niet zo veel op zo’n pagina, en wordt er niet naar gelinkt vanaf andere pagina’s. De bezoeker heeft hier dus precies niets aan. Dit verhoogt je Bounce rate (het aantal bezoekers dat hierop afknapt en dus weer wegklikt), en verlaagt dus juist je SEO ranking!

Hoe moet het dan wel? 

Maak een landingspagina waarop je de bezoeker verder helpt. Leg iets uit, licht een product toe, of vertel meer over je werkwijze. Verwerk er enkele relevante zoekwoorden in, op plekken waar deze natuurlijk voorkomen in de tekst. Maak de pagina onderdeel van je website door interne en externe links toe te voegen. En vul je metadata in om vanaf het zoekresultaat al de juiste verwachting te scheppen.

 

Verouderde techniek 2: één zoekwoord per pagina

Met Google’s nieuwe machine learning algoritme (genaamd Rankbrain), leert het steeds beter de zoekintentie van de zoeker interpreteren en de juiste pagina hieraan koppelen. Het systeem herkent synoniemen, vervoegingen en relevante alternatieven voor ieder woord.

Vandaar dat het niet meer nodig is om voor elk zoekwoord een aparte pagina in te richten. Als er gezocht wordt naar een term die gerelateerd is aan jouw pagina, zal Google deze herkennen en je pagina laten zien in de resultaten.

Hoe moet het dan wel?

Schrap pagina’s die vrijwel dezelfde inhoud hebben, gebaseerd op een andere variatie van hetzelfde zoekwoord. Negeer adviezen van Yoast en andere software die te weinig begrijpt van de menselijke taal. Maak in plaats daarvan één heldere pagina met alle informatie over dat onderwerp, inclusief de nodige synoniemen, alternatieven en gerelateerde woorden die nodig zijn voor een prettig leesbare tekst.

 

Zo kunnen we nog wel even doorgaan, maar kun je de rode lijn hierin al ontdekken?

Verouderde SEO technieken zijn gebaseerd op trucjes. Een bepaald aantal zoekwoorden gebruiken, een bepaald aantal pagina’s aanmaken. Dat werkt gelukkig niet meer.

Het nieuwe SEO is gebaseerd op de bezoeker verder helpen. Een goed werkende website, met kwalitatief sterke content en een duidelijke structuur. Dát is wat mensen willen zien, en de zoekmachine dus ook.

Het nieuwe SEO gaat niet meer over manieren om Google te misleiden (om je website op 1 te krijgen), maar juist over met Google samenwerken om de bezoeker het beste resultaat te bieden.

 

Lees ook:

  • Waar het schrijven van je merkverhaal een redelijk creatief proces is, gaat het optimaliseren van je website er een stuk technischer aan toe. Meten is weten, zullen we maar zeggen. Als je je website w...

  • Zoekwoordenonderzoek is een essentieel onderdeel van je SEO strategie, oftewel zoekmachine optimalisatie. Hiermee zorg je ervoor dat je website de juiste content heeft om vindbaar te worden in de zoek...

  • De bekendste manier om nieuwe zoekwoorden te vinden is de Google Keywordplanner. Maar die gebruikt iedereen al. De concurrentie op die zoekwoorden is enorm, en de gegevens (bijv. het zoekvolume) zijn ...

OVER COCO

COCO is het copy platform voor ondernemers. Hier vind je alles over online marketing en schrijven voor je bedrijf. Lees hier meer over COCO

Wekelijks dit soort artikelen ontvangen?
Meld je hier aan en ontvang het gratis e-book Start met contentmarketing

Ook dit soort artikelen laten schrijven voor jouw bedrijf? Bekijk de blog abonnementen

Geen reacties

Geef een reactie