SEO BASICS: METADATA

SEO BASICS: METADATA

Zoekmachine optimalisatie (SEO) bestaat uit meer dan alleen de juiste zoekwoorden in je teksten verwerken. Naast het schrijven van goede content, moet je Google een handje helpen om je teksten te ‘begrijpen’.

Hoe je dat doet?

Eén woord: metadata.

 

Wat is metadata?

Letterlijk betekent metadata: gegevens over gegevens. In het geval van webteksten bestaat dit uit alle info die je als lezer niet ziet, maar die voor de computer nodig is om de tekst te interpreteren.

Google gebruikt deze gegevens om te zien waar de tekst over gaat en hoe deze gestructureerd is. Zo ziet de zoekmachine welke informatie belangrijk is. Dit wordt gebruikt om je positie in de zoekresultaten te bepalen.

Het doel is altijd om de zoekresultaten aan te laten sluiten op de behoefte van de zoeker. Daarom is het belangrijk om je metadata op orde te hebben, zodat je vindbaar wordt voor mensen die jou zoeken.

 

Waar moet je op letten?

Wil je je pagina’s een boost geven in de zoekresultaten, begin dan eens met de volgende 4 soorten metadata.

 

1. Meta description

De meta description (meta beschrijving) is het stukje resultaat dat je ziet in Google. Als je dit niet hebt ingevuld, vult Google dit zelf in. Dit gaat helaas nog niet optimaal (het blijft een machine), wat vaak tot gekke resultaten leidt.

Zorg daarom dat je dit zelf invult, zodat het zoekresultaat er netjes uit ziet.

metadata

Voorbeeld van meta description die is aangeleverd door COCO

metadata niet ingevuld

Voorbeeld van meta description die Google zelf heeft ingevuld

 

2. Alinea’s

Wat vind je prettiger om te lezen: één lange lap tekst, of een tekst die is opgedeeld in alinea’s?

Juist, die laatste. Google is het helemaal met je eens. Doordat je tekst leesbaarder wordt voor mensen, geeft Google hier een hogere score aan. In stukjes hakken dus!

 

3. Tags voor titels en koppen

Heb je die alinea’s staan, dan is het nog zaak om hier kopjes boven te plaatsen. Doe dit alleen als de kop natuurlijk aanvoelt op die plek; ga het dus niet forceren.

Om Google te helpen deze koppen te interpreteren, moet je ze meta-tags geven: koptekst 1 (h1) voor de titel, en koptekst 2 en 3 (h2 en h3) voor de overige koppen.

 

4. Alt-tekst van afbeeldingen

Zoekmachines kunnen afbeeldingen nog niet interpreteren. Daarom moet je ze vertellen wat er op het plaatje staat. Dit doe je met de alt-tekst of alt-tag, waarin je de afbeelding beschrijft.

Voor een zakelijke blog is het belangrijk om in de alt-tekst het onderwerp of het hoofdzoekwoord van de blog te noemen. Zo kun je de blog ook terugvinden bij de afbeeldingen in Google.

 

Hoe pas je de metadata aan?

Als je een WordPress website hebt, dan kun je alle metadata behalve de meta description eenvoudig aanpassen terwijl je een nieuwe blog of pagina schrijft. Voor de meta description heb je een extra plugin nodig, zoals Yoast.

 

Heb jij je metadata al ingevuld?

 

 

Lees ook:

  • Een ‘schone’ website levert betere resultaten op (lees: meer tevreden bezoekers). Is jouw website toe aan een lente schoonmaak? Hieronder deel ik mijn SEO checklist om je website even goed op te friss...

  • Eén van de bekendste tools voor zoekmachine optimalisatie is Yoast. Dit is een plugin voor WordPress, die je door middel van rode, oranje en groene bolletjes helpt bij het schrijven voor SEO. Zijn all...

  • Het is één van de grootste mysteries van deze tijd. Hoe werkt Google en hoe kun je dat beïnvloeden? Waarom wordt jouw website niet getoond als je jouw naam zoekt? En hoe kun je dat oplossen? In dit ar...

Geen reacties

Geef een reactie