Alles over SEO en SEA

In de marketingwereld van vandaag is het allerbelangrijkste onderdeel om aan te werken je vindbaarheid. Vindbaarheid betekent dat als mensen op zoek zijn naar jouw product of dienst, ze je makkelijk kunnen vinden. En de belangrijkste plek waar mensen die zoektocht beginnen, is in de zoekmachine.

Daarom spelen SEO en SEA een cruciale rol in online marketing. Dit zijn twee technieken om hoger in de zoekresultaten te verschijnen, en dus beter vindbaar te worden. De ene is een betaalde manier, de ander een organische manier.

SEO en SEA zijn vallen beiden onder zoekmachinemarketing (ook wel Search Engine Marketing of SEM genoemd), maar het zijn twee aparte specialismen. Voor beide heb je andere kennis en middelen nodig om goed te kunnen presteren.

In dit artikel leg ik uit wat de twee technieken zijn en hoe je ze kunt toepassen.

 

SEA: Search Engine Advertising

 

SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel het adverteren in de zoekmachine. Deze advertenties kun je herkennen aan de afkorting ‘adv.’. Met deze techniek kan je snel resultaten behalen, mits je het goed doet.

Daarvoor heb je allereerst een budget nodig. Je moet immers betalen voor de advertentie, en hoe gewilder die plek, hoe duurder je advertentie.

Ook moet je heel helder hebben op welke zoektermen je wilt scoren en aan welke pagina’s je de advertenties koppelt. De advertentie moet exact overeenkomen met de zoekintentie, en vervolgens de landingspagina tonen die hierop aansluit.

De advertentie zelf moet ook goed in elkaar zitten. De tekst moet pakkend zijn, uitnodigen tot verder klikken en je USP (Unique Selling Point) benadrukken.

Tot slot heb je kennis nodig van je metrics; de factoren waarmee je het succes van de campagne meet.

Zo zie je: voordat je begint aan SEA zul je een heel pakket aan kennis en geld moeten hebben om hier succes mee te behalen. En dan nog: als je budget op is, verdwijnt de campagne en heb je hier dus niets mee opgebouwd.

 

SEA = metrics analyseren

 

Een beter alternatief voor duurzame, lange termijn resultaten, is SEO.

 

SEO: Search Engine Optimization

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Dit is de manier om hoog te scoren in de ‘organische’ zoekresultaten.

Het voordeel hiervan is dat je geen budget nodig hebt om te beginnen; je kunt er zelf gratis mee aan de slag (tenzij je het uitbesteedt, natuurlijk). Het nadeel van SEO is dat je veel geduld moet hebben; het kan heel lang duren voordat je resultaten gaat zien.

En dan is er nog een nadeel: Google gaat steeds meer voorkeur geven aan advertenties. Zo vind je nu tot wel 5 advertenties op de zoekresultaten pagina (ook wel SERP genoemd). Gezien er maar 10 plekken beschikbaar zijn op de SERP, worden de organische plekken steeds geringer. En hoe meer concurrentie er is op jouw zoekwoord, hoe moeilijker het is om die plek te bemachtigen. Aan de andere kant weten de meeste mensen wel dat er betaald wordt voor advertenties, en komen de organische zoekresultaten al gauw veel geloofwaardiger over. Die zijn dus ontzettend waardevol!

 

Hoe bepaalt Google je ranking?

Google gebruikt honderden factoren om jouw ranking in de zoekmachine te bepalen. Een aantal daarvan zijn bekend, en een aantal niet. Zelfs medewerkers van Google zelf weten niet exact hoe het systeem werkt.

Toch is hier een duidelijke richtlijn in te ontdekken. Het is de bedoeling van Google om iedere zoeker precies het resultaat te bieden waar hij naar op zoek is. Dus als iemand een bepaalde zoekterm intypt, moet daar de meest geschikte oplossing voor getoond worden. De websites die het beste passen bij de zoekterm worden getoond op de zoekresultaten pagina, op volgorde van relevantie.

Google kijkt daarvoor onder andere naar de zoekwoorden die je gebruikt in je teksten, de kwaliteit van je teksten, de populariteit van je website en het gedrag van de bezoeker op je website.

 

Je Google ranking verhogen met SEO

 

SEO inzetten om je ranking te verhogen

Wat je hiervoor nodig hebt is een website die goed in elkaar zit. De customer journey moet soepel zijn, en de klant moet alles goed kunnen vinden. Ieder belangrijk zoekwoord (waarvoor je uiteraard zoekwoordenonderzoek doet) heeft zijn eigen landingspagina, en je helpt de bezoeker te vinden wat hij zoekt door genoeg interne en externe links te plaatsen.

Voor de technische kant gebruik je tools zoals Yoast. Hiermee vul je bijvoorbeeld je metadata in en maak je een sitemap voor de Google crawler.

Het schrijven voor SEO ligt wat ingewikkelder. Aan de ene kant wil je de juiste zoekwoorden gebruiken, zodat je daarop gevonden kan worden. Aan de andere kant schrijf je die pagina juist voor je bezoeker, en niet voor de zoekmachine. Het is dus de kunst om de juiste zoekwoorden in de tekst te verwerken, op de juiste plekken, en tegelijkertijd de tekst prettig leesbaar en functioneel te maken voor de bezoeker.

Kortom: deel waardevolle content, en vertel Google waar het over gaat.

 

Verschillen tussen SEO en SEA

Er zijn twee grote verschillen tussen SEO en SEA: de kosten en de tijd.

SEO is in principe gratis, terwijl SEA bakken met geld kan kosten. Beide kun je uitbesteden (en dit zou ik zeker aanraden, gezien je dan de grootste Return On Investment krijgt), en zo kunnen de kosten voor SEA nog behoorlijk oplopen.

SEA kan snel resultaten opleveren (mits je het goed doet), terwijl het heel lang kan duren voordat je resultaten ziet van SEO technieken. Aan de andere kant blijven deze resultaten wel lang bestaan, en kunnen artikelen jarenlang hoog blijven scoren in de zoekresultaten. Dit in tegenstelling tot advertenties, die geen resultaten meer opleveren als je er geen geld meer in stopt.

Zo zie je dus bij SEA een snel en duur korte termijn effect, en bij SEO een traag en goedkoop lange termijn effect.

 

Overeenkomsten tussen SEO en SEA

Zoals gezegd zijn SEO en SEA allebei onderdeel van Search Engine Marketing (SEM). De twee technieken overlappen elkaar dus in zekere mate.

Zo gaan beiden hand in hand met zoekwoordenonderzoek, zodat je gevonden kan worden op de termen die jouw ideale klanten intoetsen in de zoekmachine.

Ook is het bij beiden essentieel om de advertentie of het zoekresultaat goed in te richten, zodat je een hoge Click-Through-Rate behaalt. Daarvoor moet de tekst aantrekkelijk zijn, de juiste zoekwoorden bevatten, en het liefst je USP (Unique Selling Point) goed benadrukken.

Bij beiden wil je een goede conversie behalen, oftewel het aantal bezoekers dat overgaat tot aankoop. Daarvoor is het belangrijk dat de advertentie of het zoekresultaat goed aansluit op de zoekintentie en gekoppeld is aan de pagina die daar het perfecte antwoord op biedt.

 

Search Engine Marketing: SEO en SEA

 

Hoe SEO en SEA elkaar kunnen versterken

Hoewel SEO en SEA dus aparte disciplines zijn, overlappen ze elkaar wel degelijk en kunnen ze elkaar zelfs versterken.

Een hoge Click-Through-Rate op een advertentie zorgt er bijvoorbeeld voor dat Google ziet dat dat zoekwoord een goede match is met jouw pagina. Daardoor verdient de pagina weer punten in de organische zoekresultaten.

En strijden je advertentie en je organische resultaat dan niet om dezelfde klik?

Nee. Als er op één resultatenpagina een advertentie wordt getoond én een organisch zoekresultaat voor dezelfde pagina, dan kunnen die elkaar versterken. Dankzij de extra zichtbaarheid op de SERP, gecombineerd met de kracht van herhaling, zullen er meer mensen op klikken. En ook die kliks verhogen weer de kwaliteit van je pagina, en dus je (organische) ranking.

Een hogere organische ranking zorgt er vervolgens weer voor dat je cost-per-click lager wordt, en je dus goedkoper kunt adverteren. En zo is de cirkel rond.

 

Welke kies je: SEO of SEA?

Nu rest alleen nog de vraag: welke techniek is het beste voor jouw website? Overweeg dan de volgende opties.

Heb je alle tijd en middelen, dan is het simpel: ga voor allebei. Schakel een SEA expert in voor je advertenties, en een SEO expert om je website te optimaliseren. Zo behaal je op korte termijn snel resultaten, en bouw je op lange termijn aan je organische ranking. De twee zullen elkaar versterken waardoor je nog harder kan groeien.

Wil je op de lange termijn scoren in Google? Huur dan een SEO copywriter in om op een duurzame manier een hoge ranking op te bouwen.

 

 

Geen reacties

Geef een reactie