U of jij? De aanspreekvorm op je website

Hoe spreek jij de bezoekers op je website aan? Zeg je ‘u’ of ‘jij’?

Vroeger was het heel normaal om klanten met ‘u’ aan te spreken. Maar dat is inmiddels lang niet meer zo vanzelfsprekend. De aanspreekvorm ‘je’ krijgt een steeds neutralere betekenis, en wordt steeds vaker gebruikt om klanten mee aan te spreken. Hetzelfde geldt voor je website. Op veel websites heeft ‘je’ al de voorkeur. Toch blijft het een kwestie waar veel ondernemers mee worstelen: moet je je website bezoeker nou aanspreken met ‘je’ of met ‘u’?

In dit artikel 3 simpele vragen om te ontdekken welke vorm bij jouw website past.

 

Wie is je doelgroep?

Op het internet is het tegenwoordig heel normaal om de ‘je’ vorm te gebruiken. De enige uitzondering is als je een doelgroep hebt die verwacht met ‘u’ aangesproken te worden. Denk aan 60-plussers, klanten van een verzekeringsmaatschappij, mensen met een bepaalde functie of positie, etc. Als mensen verwachten met ‘u’ aangesproken te worden, en dit vervolgens niet gebeurt, dan zullen zij dit als niet prettig ervaren. Denk dus na over wie je doelgroep is, en welke verwachting zij hebben.

 

Hoe wil je overkomen?

We weten allemaal wel dat ‘u’ een formelere keuze is dan ‘je’.  Dat betekent dus ook dat je met ‘je’ nogal amicaal kan overkomen, en met ‘u’ een bepaalde afstand creëert. Welk effect kies jij?

Wil je overkomen als een vriend, een partner, of een toegankelijk bedrijf? Wil je een ontspannen sfeer creëren en een gevoel dat je persoonlijk voor je klanten klaarstaat? Ga dan voor ‘je’.

Of ga je juist voor een imago als zakelijk, officieel en respectvol? Kies dan ‘u’ op je website.

 

Hoe neem je de telefoon op?

Kom je er niet helemaal uit met bovenstaande vragen, kijk dan naar welke vorm je nu al gebruikt. Als je met klanten belt, zeg je dan ‘u’ of ‘je’ tegen ze?

Je website is een weerspiegeling van hoe je bent als persoon en als bedrijf. Gebruik in je webteksten dus altijd de vorm die je ook in real life gebruikt.

 

Welke vorm gebruik jij?

 

Lees ook:

  • Zoekmachine optimalisatie (SEO) bestaat al zo lang als dat Google bestaat. Door de jaren heen hebben websitemakers en copywriters allerlei technieken geïntroduceerd om hoger te komen in de Google zoek...

  • Het zal geen nieuws zijn dat we over amper 2,5 maand alweer aan de oliebollen zitten. Maar dit jaar ziet de jaarwisseling er nét iets anders uit. We zeggen namelijk niet alleen 2019 vaarwel, maar ook ...

  • Waar je het als ondernemer vroeger moest hebben van mond-tot-mond reclame en eventueel van een flyer in de bus, is onze grootste vriend tegenwoordig Google. De meeste opdrachtgevers gaan immers via he...

OVER COCO

COCO is het copy platform voor ondernemers. Hier vind je alles over online marketing en schrijven voor je bedrijf. Lees hier meer over COCO

Wekelijks dit soort artikelen ontvangen?
Meld je hier aan en ontvang het gratis e-book Start met contentmarketing

Ook dit soort artikelen laten schrijven voor jouw bedrijf? Bekijk de blog abonnementen

Geen reacties

Geef een reactie