waarom een logo belangrijk is

Waarom is een goed logo belangrijk voor je onderneming?

Gastblog door Linda van Boli Media

Sinds kort heeft COCO een nieuwe naam, en daar hoorde een nieuw logo bij. Wij van Boli Media mochten dit logo maken. Het is heel goed om te gaan voor een logo met duidelijke huisstijl.

Waarom? Dat leg ik je hieronder graag uit.

 

Je huisstijl

Je huisstijl is de identiteit van jouw onderneming, die direct bijdraagt aan het imago van jouw bedrijf. Het is een totaalconcept van alle uitingen van je bedrijf, en wordt daarom ook wel corporate identity genoemd.

Je logo is onderdeel van die huisstijl en een herkenningsteken voor je bedrijf. Doordat je je logo op al je uitingen (website, social media, flyer, factuur, visitekaartje etc.) gebruikt, gaan mensen het herkennen. Daarom is het ook zo belangrijk dat het logo goed bij je bedrijf (of product of dienst) past.

Dit is ook de reden dat ik het aanraad om het uit te besteden aan grafisch vormgever; ga niet zelf een logo knutselen met enkel een leuk lettertype en kleurtje. Een logo maak je met een gedachte erachter. Het moet passen bij jou en je klanten.

 

Voorbereiden

Wel kun je zelf alvast wat voorbereiding doen. Jij kent je bedrijf natuurlijk het beste. Een goede manier om op mooie ideeën te komen is door te mindmappen. Schrijf de naam van je bedrijf op, en schrijf daar omheen wat je doet, jouw unique selling points en alles wat er bij je op komt.

Wie is je doelgroep? Wat spreekt deze doelgroep aan? Waarom is jouw bedrijf anders dan andere? Wat wil je bereiken? Welke boodschap wil je uitdragen? Wat wil je uitstralen?

 

Kleuren kiezen

Ook een kleur kies je niet zomaar. Wist je dat er achter elke kleur een betekenis zit? Kleuren zetten je onbewust aan het denken, omdat we ze associëren met gedachtes en gevoelens. Hieronder zie je welke betekenissen kleuren kunnen hebben en welke bekende bedrijfslogo’s daar gebruik van maken.

 

Kleuren in logo'sKleuren, hun betekenissen en bekende logo’s (bron: The Logo Company)

 

In het kort:

Met een logo laat je zien waar je bedrijf voor staat. Het maakt je herkenbaar, geeft een gevoel van vertrouwen en het kan je onderscheiden je van de concurrentie (als je niet voor een standaard logo gaat).

Deze gastblog is geschreven door Linda van Boli Media. Benieuwd naar hun werk en wat ze voor jou kunnen betekenen? Bekijk dan hun portfolio.

 

Lees ook:

  • Wil je een product verkopen, dan moet je jezelf onderscheiden van je concurrenten. Daar heb je een Unique Selling Point voor nodig, dat je communiceert naar je doelgroep. Wat is zo’n USP en hoe ...

  • Steeds meer bedrijven vertellen hun verhaal via contentmarketing. Een techniek waarbij ze regelmatig nieuwe, waardevolle content delen met hun doelgroep. Een ideale manier om potentiële klanten nieuws...

  • Als we het hebben over content marketing, dan hebben we het over bloggen. Eén van de eenvoudigste en goedkoopste manieren om je online vindbaarheid te verbeteren en een persoonlijke touch te geven aan...

Geen reacties

Geef een reactie