Waarom gratis proefteksten niet werken

In geen enkele branche zie je ze vaker voorbijkomen dan in de tekstenbranche: de vraag om gratis proefteksten. Nieuwe opdrachtgevers denken op die manier te kunnen bepalen welke tekstschrijver de beste match voor ze is. Dit leidt tot veel frustratie bij de tekstschrijvers zelf (bij de bakker vraag je toch ook niet om een gratis proefbrood?). Maar afgezien van dat het niet zo chique is om mensen niet te betalen voor hun werk, zijn er ook redenen waarom dit voor jou als opdrachtgever niet handig is. In dit artikel 3 redenen waarom je nooit om proefteksten moet vragen, en een aanbeveling voor hoe het wél moet.

 

1. Scheve samenwerking

Door de tekstschrijver eerst te vragen om een gratis opdracht (die uiteraard vergeleken zal worden met andere kandidaten), zeg je eigenlijk dat je nog niet overtuigd ben van zijn of haar expertise. De tekstschrijver moet auditie doen om voor jou te mogen werken, wat een scheve verhouding in de samenwerking oplevert. Teksten schrijven is samenwerken, en dat werkt niet als de tekstschrijver zich eerst door een soort talentenjacht heen moet werken.

 

2. Het geeft geen goed beeld van het werk van de schrijver

Een goede tekstschrijver heeft zijn eigen werkwijze en voorwaarden om het beste resultaat te produceren. Hij is immers de specialist, en daarvoor schakel je hem in. Tijdens een proefopdracht geef je hem echter niet de kans om dat te laten zien. Je geeft namelijk alle kandidaten dezelfde kant-en-klare briefing, en houd geen ruimte over voor de persoonlijke touch van de schrijver.

 

3. Geen serieuze prijs, geen serieus werk

Goede tekstschrijvers hebben geen tijd voor gratis proefopdrachten. Hun agenda zit namelijk al vol met goed betalende klanten. Heb je dus een tekstschrijver gevonden die bereid is om een gratis tekst te schrijven? Dan kun je ervan uitgaan dat deze schrijver weinig ervaring heeft en/of zichzelf niet serieus genoeg neemt om hier een schappelijke vergoeding voor te vragen. En je kan je wel voorstellen wat dat voor het eindresultaat betekent.

 

Wat is dan een betere optie?

Lees je goed in over de tekstschrijver. Lees niet alleen haar profielpagina op LinkedIn, Woordkunstenaars of andere verzamelwebsites, maar bekijk ook haar website goed. Daar kun je als het goed is voldoende informatie en voorbeelden vinden van haar werk, schrijfstijl en werkwijze. Zo krijg je alvast een goede indruk van wat je kunt verwachten.

Vind je het nog te risicovol om gelijk een grote opdracht uit te zetten? Begin dan met een kleine opdracht (uiteraard tegen het normale tarief!). Denk aan één artikel, of één webpagina. Zo kun je met een laag risico kijken of er een match is, en op basis hiervan verder gaan met deze (of een andere) tekstschrijver.

 

Benieuwd of COCO een goede match is voor jou? Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

 

Lees ook:

  • Copywriting is een vorm van tekstschrijven. Een copywriter is dus altijd een tekstschrijver, maar niet elke tekstschrijver is een copywriter. Hieronder leg ik uit wat het verschil is tussen copy en &#...

  • Een tijdje geleden schreef ik over het hebben van een huisstijl in copywriting. Je huisstijl bestaat uit meerdere facetten die ervoor zorgen dat je publiek een bepaald gevoel krijgt bij je merk. Maar ...

  • Ik kom het nog te vaak tegen: bedrijfswebsites die gevuld zijn met onaantrekkelijke, dertien-in-een-dozijn teksten. Ze zijn niet concreet genoeg, niet uniek genoeg en al helemaal niet overtuigend. Waa...

OVER COCO

COCO is het copy platform voor ondernemers. Hier vind je alles over online marketing en schrijven voor je bedrijf. Lees hier meer over COCO

Wekelijks dit soort artikelen ontvangen?
Meld je hier aan en ontvang het gratis e-book Start met contentmarketing

Ook dit soort artikelen laten schrijven voor jouw bedrijf? Bekijk de blog abonnementen

Geen reacties

Geef een reactie