Content strategie

Wat is content? | Contentstrategie

Contentmarketing bestaat uit het regelmatig delen van waardevolle content. Oftewel; het wekelijks plaatsen van een zakelijke blog, een paar keer per week een post op social media en af en toe een nieuwsbrief uitsturen. Als je elke keer opnieuw moet bedenken wat je gaat schrijven, raakt de inspiratie al snel op en is het moeilijk om je huisstijl aan te houden. Daarom heb je een content strategie nodig.

In de serie Wat is content? bespreek ik steeds een onderwerp dat te maken heeft met content. Tot zover hebben we het gehad over de basis van contentmarketing, het verschil tussen copy en content en de verschillende vormen van content.

Deze week gaan we verder met het bouwen van een contentstrategie.

 

1. Bepaal je doelen

Voordat je ook maar een woord op papier gaat zetten, moet je bepalen wat je doelen zijn. Wie wil je bereiken? Wie is je ideale klant en waar is die naar op zoek? Beschrijf wat je wilt gaan delen en waarom.

 

2. Bepaal op welke kanalen je content gaat delen

Je kunt niet overal aanwezig zijn, dus kies minimaal 1 en maximaal 5 kanalen waar je content gaat delen. Houd er rekening mee dat je juist dáár moet zijn waar je ideale klant is, maar houd ook de regie in handen door content te delen op je eigen platform (zakelijke blog).

 

3. Schrijf je merkverhaal

Denk na over de ‘why’ van je bedrijf. Waarom ben je hiermee begonnen en hoe kan jij je klanten helpen? Daarmee begint het merkverhaal van jouw bedrijf.

 

4. Betrek de juiste mensen bij je strategie

Er komt veel kijken bij het runnen van een onderneming, en je content strategie uitvoeren is een flinke klus. Betrek daarom andere mensen bij de uitvoering, zoals een social media manager, een virtual assistant of een goede tekstschrijver.

 

5. Maak een schrijfwijzer

Om alles in goede banen te leiden en de content creators aan te sturen, moet je goed nadenken over je huisstijl. Zo zorg je ervoor dat alle content op elkaar aansluit en één verhaal vormt. Leg de huisstijl vast in een schrijfwijzer, zodat jij en de creators altijd weten hoe de content eruit moet zien.

 

6. Maak een contentplanning

Tot slot kun je gaan brainstormen en je content gaan plannen, zodat er altijd iets nieuws verschijnt. Inspiratie nodig om je kalender mee te vullen? Hier vind je 21 content ideeën voor jouw bedrijf.

 

Meer weten over contentmarketing? Download het gratis e-book Start met Contentmarketing hier!

 

Geen reacties

Geef een reactie