Wat is copywriting?

Copywriting is een vorm van tekstschrijven. Een copywriter is dus altijd een tekstschrijver, maar niet elke tekstschrijver is een copywriter. Hieronder leg ik uit wat het verschil is tussen copy en ‘gewone’ tekst, welke soorten copy er zijn en wat een copywriter doet.

 

Wat is copy?

Copy is meer dan alleen pakkende teksten. Goede copy is niet alleen helder en soepel geschreven, maar bereikt ook een bepaald commercieel doel. Bijvoorbeeld de lezer een aankoop te laten doen, zich in te schrijven voor een nieuwsbrief of verder te klikken naar meer informatie.

Bij het schrijven van copy combineer je daarom taalkennis met marketing en een stukje psychologie om de lezer niet alleen te overtuigen, maar ook aan te zetten tot actie.

 

Lees ook: Hoe kies je een goede tekstschrijver?

 

Verschillende soorten copy

Er bestaan veel verschillende soorten copy. Zo heb je short copy, zoals advertentieteksten, korte webteksten en slagzinnen. Dit zijn korte stukjes tekst, waar de lezer alleen even mee ‘getriggerd’ wordt; de interesse wordt gewekt zodat de lezer meer wil weten.

Daarnaast is er long copy, zoals achtergrondartikelen, langere webpagina’s en brochures. Omdat er hierbij meer ruimte is om de diepte in te gaan, kan long copy bijvoorbeeld gebruikt worden om meer te vertellen over het merk, of de lezer te overtuigen van een bepaald idee.

Hoewel copy kan verschillen van lengte en doel, hebben alle soorten één ding gemeen: ze hebben relevante inhoud die gericht is op de doelgroep. Het gaat allemaal om de lezer, en wat deze uit de tekst wil halen. Alleen dan zal hij/zij luisteren naar je verhaal, en daadwerkelijk over gaan tot actie.

 

Wat doet een copywriter?

Van een goede copywriter kun je meer verwachten dan alleen het schrijven van soepele zinnen. Bij ieder project komt in ieder geval ook de nodige research kijken.

Ze verdiept zich in jouw vakgebied, om, aan de hand van jouw input, de tekst van de juiste inhoud te voorzien. Ze kijkt met een frisse blik naar je product en je doelgroep en weet die twee met elkaar te verbinden. Ze luistert naar jouw verhaal en bedenkt hier een creatief concept omheen.

Vervolgens komt ze met een contentstrategie; een plan van aanpak en/of een content kalender. En dan komen die soepele zinnen er zo uit rollen.

Op zoek naar een goede copywriter? Lees hier meer over mij of vraag direct een offerte aan.

 

Lees ook:

  • Binnen online marketing kun je twee kanten op: adverteren of contentmarketing. Adverteren kennen we allemaal; je legt een som geld neer en je naam wordt aan een groot publiek getoond. Contentmarketing...

  • Na meer dan 2 jaar heeft Tekst- en Vertaalbureau Goed Verhaal een nieuw jasje gekregen. De nieuwe naam en het prachtige nieuwe logo markeren het begin van een nieuw tijdperk. Hieronder lees je meer ov...

  • Eerder schreef ik al hoe belangrijk een zakelijke blog is. Zakelijk bloggen levert namelijk meer bezoekers op, en dus meer klanten. Maar hoe doe je dat dan? Hieronder leg ik uit waar je rekening mee m...

OVER COCO

COCO is het copy platform voor ondernemers. Hier vind je alles over online marketing en schrijven voor je bedrijf. Lees hier meer over COCO

Wekelijks dit soort artikelen ontvangen?
Meld je hier aan en ontvang het gratis e-book Start met contentmarketing

Ook dit soort artikelen laten schrijven voor jouw bedrijf? Bekijk de blog abonnementen

Geen reacties

Geef een reactie