unique selling point

Wat is een Unique Selling Point?

Wil je een product verkopen, dan moet je jezelf onderscheiden van je concurrenten. Daar heb je een Unique Selling Point voor nodig, dat je communiceert naar je doelgroep. Wat is zo’n USP en hoe vind je de jouwe? Dat lees je in dit artikel.

 

Bekijk de video: Unique Selling Point

 

Wat is een Unique Selling Point?

Een Unique Selling Point (USP) is een kenmerk dat jou onderscheidt van je concurrenten. Ieder bedrijf is uniek, en heeft dus een uniek voordeel ten opzichte van de concurrent. Het is alleen van belang dat je doorhebt wat jouw USP is, zodat je je klant hier ook van kan overtuigen.

 

Hoe ziet een USP eruit?

USP’s zijn er in alle soorten en maten. Toch zijn er drie factoren die je altijd nodig hebt:

 

1. JE PRODUCT/DIENST DOET EEN BELOFTE AAN DE KLANT

Als de klant jouw product koopt, moet dit een bepaald voordeel opleveren. Dat is de belofte, en voor elk product kun je zoiets bedenken.

Dit kan heel simpel zijn, zoals ‘Met deze crème verdwijnen je rimpels’, maar het kan ook een subjectief voordeel zijn, zoals ‘Met deze bikini zie je er supergoed uit op het strand’ of ‘Deze frisdrank is echt superlekker’.

 

2. JE BIEDT IETS WAT DE CONCURRENTIE NIET BIEDT

Dit kan een producteigenschap zijn, maar ook een bedrijfseigenschap. Kijk bijvoorbeeld eens naar:

  • Product: voordelen, eigenschappen, functies, merken, stijlen, gemak, snelheid, maat, prijs, etc.
  • Bedrijf: uitstraling, verzending, klantenservice, etc.

Let op dat dit echt onderscheidend is. Bijvoorbeeld ‘Vandaag besteld, morgen in huis’ is niet uniek, want elke webshop biedt dit tegenwoordig. Dit is dus geen USP.

 

3. DE ONDERSCHEIDENDE FACTOR IS OVERTUIGEND

De USP mag niet iets kleins of triviaals zijn. De klant moet jouw onderscheidende factor zó belangrijk vinden dat dit hem over de streep trekt.

Als je een voordeel hebt dat helemaal uniek is, maar compleet onbelangrijk voor de klant, dan is dit geen USP.

 

Bied je dus een voordeel dat uniek én doorslaggevend belangrijk is? Dan heb je je USP te pakken!

 

Lees ook:

  • Een ding dat ik altijd lastig heb gevonden, is het bijhouden van social media. Elke keer weer bedenken wat ik ga plaatsen, wanneer en op welke kanalen; het was voor mij niet te doen. Herkenbaar? Dan h...

  • Het is 1 januari 2020. Er ligt een heel nieuw jaar voor ons. 366 dagen waarin jij meer kan bereiken dan je je nu nog kan voorstellen. Zo’n tijdvak kan overweldigend zijn. Want waar ga je je nu o...

  • Elke klant die bij jou een dienst of product koopt, heeft een salesfunnel doorlopen. Misschien ben je je er niet bewust van dat die funnel er is, of doe je er niets mee, maar het bestaat wel degelijk ...

OVER COCO

COCO is het copy platform voor ondernemers. Hier vind je alles over online marketing en schrijven voor je bedrijf. Lees hier meer over COCO

Wekelijks dit soort artikelen ontvangen?
Meld je hier aan en ontvang het gratis e-book Start met contentmarketing

Ook dit soort artikelen laten schrijven voor jouw bedrijf? Bekijk de blog abonnementen

Geen reacties

Geef een reactie