unique selling point

Wat is een Unique Selling Point?

Wil je een product verkopen, dan moet je jezelf onderscheiden van je concurrenten. Daar heb je een Unique Selling Point voor nodig, dat je communiceert naar je doelgroep. Wat is zo’n USP en hoe vind je de jouwe? Dat lees je in dit artikel.

 

Wat is een Unique Selling Point?

Een Unique Selling Point (USP) is een kenmerk dat jou onderscheidt van je concurrenten. Ieder bedrijf is uniek, en heeft dus een uniek voordeel ten opzichte van de concurrent. Het is alleen van belang dat je doorhebt wat jouw USP is, zodat je je klant hier ook van kan overtuigen.

 

Hoe ziet een USP eruit?

USP’s zijn er in alle soorten en maten. Toch zijn er drie factoren die je altijd nodig hebt:

 

1. JE PRODUCT/DIENST DOET EEN BELOFTE AAN DE KLANT

Als de klant jouw product koopt, moet dit een bepaald voordeel opleveren. Dat is de belofte, en voor elk product kun je zoiets bedenken.

Dit kan heel simpel zijn, zoals ‘Met deze crème verdwijnen je rimpels’, maar het kan ook een subjectief voordeel zijn, zoals ‘Met deze bikini zie je er supergoed uit op het strand’ of ‘Deze frisdrank is echt superlekker’.

 

2. JE BIEDT IETS WAT DE CONCURRENTIE NIET BIEDT

Dit kan een producteigenschap zijn, maar ook een bedrijfseigenschap. Kijk bijvoorbeeld eens naar:

  • Product: voordelen, eigenschappen, functies, merken, stijlen, gemak, snelheid, maat, prijs, etc.
  • Bedrijf: uitstraling, verzending, klantenservice, etc.

Let op dat dit echt onderscheidend is. Bijvoorbeeld ‘Vandaag besteld, morgen in huis’ is niet uniek, want elke webshop biedt dit tegenwoordig. Dit is dus geen USP.

 

3. DE ONDERSCHEIDENDE FACTOR IS OVERTUIGEND

De USP mag niet iets kleins of triviaals zijn. De klant moet jouw onderscheidende factor zó belangrijk vinden dat dit hem over de streep trekt.

Als je een voordeel hebt dat helemaal uniek is, maar compleet onbelangrijk voor de klant, dan is dit geen USP.

 

Bied je dus een voordeel dat uniek én doorslaggevend belangrijk is? Dan heb je je USP te pakken!

 

Lees ook:

  • Contentmarketing bestaat uit het regelmatig delen van waardevolle content. Oftewel; het wekelijks plaatsen van een zakelijke blog, een paar keer per week een post op social media en af en toe een nieu...

  • Dat Ariana Grande één van de grootste powervrouwen van het moment is, dat is je vast niet ontgaan. Maar wist je dat ze ook het een en ander van marketing weet? Ze schreef er zelfs een hitje over! Gooi...

  • Als je weet wie je ideale klant is, dan kun je daar je communicatie op afstemmen. Zo heb je bijvoorbeeld een specifiek iemand in gedachten als je iets op social media plaatst, of als je een belangrijk...

Geen reacties

Geef een reactie