Wat je van motorrijden kan leren over copywriting

Wie mij kent weet dat ik de trotse eigenaar ben van George, mijn Suzuki GS500F. Samen hebben we al vele plaatsen in Nederland bezocht en zelfs door half Frankrijk heen gereden. Toch was het tot vandaag nog niet bij me opgekomen dat motorrijden bijzonder veel op copywriting lijkt.

Er zijn namelijk verschillende lessen die ik heb geleerd van het motorrijden, die je ook kunt toepassen op het schrijven van teksten voor je bedrijf. Bij deze deel ik er drie.

 

1. Kijk naar de plek waar je wilt uitkomen

Beginnende motorrijders vinden het vaak eng om zichzelf in een bocht te gooien. Dan blijven ze naar de grond kijken, recht voor hun voorwiel. Het probleem is alleen dat je altijd dáár uitkomt waar je naar kijkt. Als je dus naar de grond blijft kijken, val je op de grond. En als je recht voor je uit blijft kijken, dan vlieg je uit de bocht.

Daarom leer je tijdens je rijlessen dat je juist dóór de bocht heen moet kijken, naar de plek waar je wilt uitkomen (zelfs als je die plek nog niet kan zien). Alleen op die manier ga je in de juiste positie hangen om door de bocht heen te komen.

Dat geldt ook voor je merkverhaal: blijf kijken naar het punt waar je wilt uitkomen, oftewel je missie en visie. Word niet afgeleid door alles wat je onderweg tegenkomt, maar zorg ervoor dat elk stukje content op één lijn ligt met dat einddoel. Alleen zo zorg je voor een sterk merkverhaal dat nieuwe klanten gaat aantrekken.

 

2. Wees zichtbaar

Als motorrijder heb je geen kreukelzone. Kom je in een ongeluk terecht, dan word je door niets anders beschermd dan je pak en je helm. Het is daarom van levensbelang om goed zichtbaar te zijn in het verkeer, bijvoorbeeld door de juiste plek op de weg te kiezen.

Niet alleen motorrijders moeten hierop letten, maar ondernemers ook. Veel ondernemers vinden dit lastig of eng, en blijven liever onzichtbaar. Toch hoeft het helemaal niet moeilijk te zijn om zichtbaar te worden. Laat jezelf regelmatig zien door kennis of nieuwe inzichten te delen met je doelgroep, en je wordt vanzelf beter zichtbaar.

 

3. Wees voorspelbaar

Haal je als motorrijder ineens een gekke manoeuvre uit op de weg, dan schrikken de automobilisten om je heen. Waarop die ineens weer gekke dingen kunnen gaan doen. Het is dus belangrijk om voorspelbaar te zijn als motorrijder. Hierbij hoort bijvoorbeeld dat je een wat vlottere rijstijl hebt en niet te lang op de rechterbaan blijft hangen.

Dit geldt ook voor je website. Mensen houden van voorspelbaarheid op websites, want dan kunnen ze makkelijk vinden wat ze zoeken. Richt je homepage en je menu’s dus niet te ingewikkeld in, en laat direct zien wat je voor ze kan betekenen. Op die manier voorkom je het grootste ongeluk op het internet – bezoekers die je website wegklikken.

Ook leren rijden – uhh, writen voor je bedrijf? Kijk dan eens naar Business Kickstart, het online programma voor ondernemers die sterke teksten willen schrijven voor hun bedrijf.

 

OVER COCO

COCO is het copy platform voor ondernemers. Hier vind je alles over online marketing en schrijven voor je bedrijf. Lees hier meer over COCO

Wekelijks dit soort artikelen ontvangen?
Meld je hier aan en ontvang het gratis e-book Start met contentmarketing

Ook dit soort artikelen laten schrijven voor jouw bedrijf? Bekijk de blog abonnementen

Geen reacties

Geef een reactie