Wat jouw bedrijf kan leren van vloggers

Terwijl het woord ‘vloggen’ een paar jaar geleden nog niet eens bestond, wordt dit fenomeen steeds populairder in Nederland. De bekendste vloggers hebben enorme aantallen volgers, verdienen bergen geld en dat terwijl ze precies datgene doen wat ze leuk vinden: content maken. Zij zijn hèt voorbeeld van goede contentmarketing, als je het mij vraagt. Tijd dus om hier eens goed naar te kijken.

Enkele van de populairste vloggers zijn Nikkie de Jager (NikkieTutorials, 11 miljoen volgers), Jordi van den Bussche (Kwebbelkop, 9 miljoen volgers), en Enzo Knol (2 miljoen volgers). Ik ben eens gaan kijken wat je als bedrijf, met of zonder YouTube-kanaal, van hen kunt opsteken. Wat is het geheim achter hun succes?

 

Bied waardevolle content

Jezelf op het internet zetten vergt een diepe overtuiging dat je belangrijk bent. Dat je bepaalde kennis of vaardigheden hebt waar de wereld niet meer zonder kan. En weet je wat? Dat is ook zo. Jouw bedrijf is uniek en jouw kennis is waardevol. Deel die kennis regelmatig, zonder er iets voor terug te vragen, en je zult zien dat je vanzelf enthousiaste ‘volgers’ krijgt.

 

Maak een contentplanning

Al deze populaire vloggers hebben een bepaald upload-schema. Of dit nou inhoudt dat ze elke dag twee filmpjes op YouTube zetten of één per week, hun volgers weten precies wanneer ze de volgende kunnen verwachten. Zo’n schema vraagt om een duidelijke planning, waarbij je precies weet wanneer je welke content plaatst. Zorg dus dat je voor jezelf deadlines stelt en maak een planning voor elk stukje content dat je plaatst.

 

Maak het specifiek

Wat Youtubers als de beste weten, is dat je elk onderwerp kunt opsplitsen in meerdere subonderwerpen. Zo maakt Nikkie elke maand een ‘Hits and Oh God No’s’ video met haar favoriete producten van die maand, waarmee ze het onderwerp ‘favoriete producten’ opsplitst in maandelijkse favorieten. Daarnaast splitst ze haar favoriete producten nog verder op in categorieën zoals ‘Best affordable, blinding highlighters’, ‘World’s best lipsticks’ en een serie over de zoektocht naar de perfecte make-up spons. Door de onderwerpen steeds specifieker te maken, ontstaat er een enorme berg materiaal om steeds weer nieuwe content mee te maken.

 

Laat je gezicht zien

Nikkie, Jordi en Enzo laten bij (bijna) elke video weer hun gezicht zien. De vloggers filmen stukjes van hun eigen leven en praten tegen de kijkers. Hierdoor bouwen ze een band met hen op die zo persoonlijk aanvoelt, dat het bijna lijkt of ze elkaar in het echt kennen. Deze aanpak vertalen naar de wereld buiten YouTube betekent: laat je gezicht zien! Of dat nou betekent dat je moet gaan borrelen, naar netwerkevents gaat of regelmatig updates plaatst op social media; hoe meer je laat zien, hoe beter de band wordt met je volgers.

 

Kies een niche

Nikkie maakt filmpjes over beauty en make-up, Jordi over gaming en Enzo over zijn dagelijks leven. Terwijl dit vrij brede onderwerpen zijn, hebben ze ieder dus wel een eigen specialisatie. De volgers weten daardoor precies wat voor filmpjes ze kunnen verwachten en weten ook al dat ze dit leuk vinden. Kies dus een niche en ga daar helemaal voor.

 

Blijf doorgaan

Deze vloggers hebben succes, maar dat kwam niet vanzelf. Ze hebben misschien wel jarenlang regelmatig content geplaatst voordat ze views, likes en volgers kregen. En nu ze miljoenen volgers hebben, gaan ze ook niet op de bank liggen. Ze blijven nieuwe content maken, nieuwe dingen proberen en verder bouwen aan hun merk. Kortom, hun werk staat nooit stil. Als je één ding kunt leren van een vlogger is het: blijf doorgaan.

 

Lees ook:

  • In een eerder artikel legde ik uit hoe je een goede blog schrijft. Een blog die geen salespagina is, maar een stukje waardevolle content voor jouw klanten. En waarmee je de brug slaat tussen wat jij w...

  • Iedereen die regelmatig een nieuwsbrief verstuurt, heeft er wel eens mee te maken: een gebrek aan inspiratie. Want hoe begin je nu weer je mail? Je wilt origineel zijn, de aandacht trekken en de lezer...

  • Bij huisstijl denken de meeste mensen aan de visuele identiteit van een bedrijf, zoals een logo en bepaald kleurgebruik. Zo herken je bijvoorbeeld Albert Heijn aan zijn blauwe logo, en Jumbo aan zijn ...

Geen reacties

Geef een reactie