Wat kost een copywriter?

De tarieven van copywriters en tekstschrijvers kunnen sterk uiteenlopen. Zo zijn er copywriters die hun werk vanaf een paar cent per woord aanbieden, en copywriters die duizenden euro’s voor een dag werk vragen.

Als opdrachtgever kun je maar moeilijk inschatten waar je goed aan doet, en hoeveel de tekst uiteindelijk waard is. Toch kun je vaak aan de offerte zien of de copywriter waar voor je geld levert. In dit artikel lees je hoe.

 

Copywriting tarieven

Er zijn verschillende manieren waarop copywriters hun prijzen bepalen. Zo is er het woordtarief, het uurtarief en de projectprijs.

Woordtarief

Allereerst zijn er de ‘prijs per woord’ tarieven. Dit gaat vaak om een paar cent per woord, wat vermenigvuldigd wordt met het aantal woorden dat de tekst zou moeten hebben.

Dit komt helaas heel veel voor, vooral doordat onervaren tekstschrijvers elkaar nadoen of hun tarieven laten afdwingen door grote tekstbureaus. Serieuze tekstschrijvers hebben ervaren hoe nadelig een woordtarief is voor henzelf en voor het resultaat (de tekst) en zullen dit dus niet hanteren.

Het nadeel van dit soort tarief is namelijk dat het aantal woorden van de tekst belangrijker wordt dan de kwaliteit. Immers verdient de copywriter of tekstschrijver meer als de tekst langer is. En dat terwijl kort en bondig vaak beter is dan lang en wollig (zeker online). Hierdoor ontstaan vaak slechte teksten, omdat de tekstschrijver vastzit aan het aantal woorden.

Ook gebeuren hierdoor gekke dingen, zoals dat een slogan van een paar woorden minder dan 1 euro kan kosten. Als je weet hoe belangrijk een slogan is voor je bedrijf, hoe lang hij meegaat en dus hoeveel tijd hierin moet worden gestoken, dan kan je je voorstellen dat dit een gek tarief is.

Daarnaast wordt er bij het woordtarief geen rekening gehouden met tijd voor het interview vooraf, de feedbackronde, extra onderzoek naar het onderwerp etc. Zowel voor de tekstschrijver als voor de opdrachtgever is het niet duidelijk hoeveel tijd hierin gestoken wordt – en hier wordt dus ook niet naar betaald. Je kunt je voorstellen dat een tekstschrijver niet snel een stapje extra zal zetten als dit verlies oplevert.

Tot slot is er de vraag welk aantal woorden je aanhoudt op de factuur: de inschatting van tevoren of het daadwerkelijke aantal woorden? Oftewel, wie betaalt het verschil?

Kortom, het woordtarief is een slechte manier om de prijs van een tekst te bepalen, en leidt in veel gevallen tot een lagere kwaliteit.

 

Uurtarief

Het volgende soort tarief is het uurtarief. De copywriter maakt van tevoren een inschatting van het aantal uren, baseert daar de offerte op en na afloop van de opdracht volgt er een naberekening.

Een nadeel hiervan is dat de factuur uiteindelijk kan afwijken van de offerte, omdat er bijvoorbeeld meer uren zijn besteed dan van tevoren was ingeschat. Dit brengt een stukje onzekerheid met zich mee voor de opdrachtgever.

Overigens zegt een uurtarief niets over wat een tekst gaat kosten. De ene tekstschrijver zal namelijk 2 uur doen over een tekst, terwijl de andere 4 uur over dezelfde tekst kan doen. Dit is van buitenaf niet te zien, en een ‘goedkope’ tekstschrijver kan dus al gauw meer uren maken dan jij van tevoren dacht.

Vraag dus nooit aan een tekstschrijver wat zijn/haar uurtarief is, want daar heb je niets aan.

 

Projectprijs

Tot slot zijn er projectprijzen, zoals een prijs op maat, een abonnement of een stuksprijs. Hierin is alles opgenomen, zoals de briefing, het vooronderzoek, de concepttekst, de feedbackronde en eventuele extra’s.

Vaak wordt de projectprijs gebaseerd op het aantal uren dat de copywriter ermee bezig is, maar gezien dit een vaste prijs is, vindt er na afloop geen naberekening plaats. Als opdrachtgever weet je dus precies waar je aan toe bent.

 

Korting

Dan nog iets over korting. Korting is heel normaal als je een auto koopt, als je in de sale gaat shoppen of als je een showmodel meekrijgt waar een krasje op zit. Korting bij een tekstschrijver is niet zoiets.

De prijs van een tekst zegt iets over de waarde ervan. Op het moment dat jij om korting vraagt, zeg je eigenlijk dat je het werk van de tekstschrijver niet zoveel waard vindt. Dit straalt weinig vertrouwen uit en levert dus een deuk in de samenwerking op.

Een goede tekstschrijver weet wat hij waard is, en zal dus geen korting aanbieden of onderhandeling accepteren.

 

Hoogte van het tarief

De hoogte van het tarief verschilt per tekstschrijver en is afhankelijk van meerdere factoren. De meest voor de hand liggende factoren zijn opleiding, ervaring en specialisme.

 

Opleiding

Tekstschrijver is geen beschermd beroep, wat betekent dat je geen opleiding nodig hebt om jezelf tekstschrijver te mogen noemen. Toch is het wel belangrijk dat de tekstschrijver een opleiding heeft gehad in een relevante richting. Zo zou het vanzelfsprekend moeten zijn dat een tekstschrijver correct Nederlands schrijft, voor verschillende doelgroepen en met verschillende doelen kan schrijven, en zichzelf nog regelmatig bijschoolt over zijn vakgebied.

Goedkope tekstschrijvers investeren niet in hun opleiding, omdat ze hier simpelweg te weinig voor vragen. Dure tekstschrijvers nemen zichzelf serieus en zullen dus ook investeren in hun kennis.

 

Ervaring

Ook ervaring is belangrijk, omdat tekstschrijvers door de jaren heen meer leren over hun vak en steeds beter gaan schrijven. Daarnaast gaan ze teksten van steeds hogere kwaliteit leveren, doordat ze hun processen steeds verder optimaliseren. Zo wordt de briefing steeds effectiever en de feedbackronde steeds soepeler. Dit zorgt voor een prettige samenwerking, met een steeds beter resultaat.

 

Specialisme

Tot slot kan een copywriter zich specialiseren in een bepaalde techniek (zoals schrijven voor SEO) of een bepaald soort tekst (zoals zakelijke blog artikelen) en daardoor een hoger tarief hanteren.

 

Goedkope of dure copywriter?

Je kunt er van uitgaan dat een duurdere copywriter teksten van hogere waarde zal leveren dan een goedkope. Hij/zij zal gespecialiseerd zijn in het soort tekst dat jij zoekt en zal regelmatig investeren in meer kennis over zijn vak. Ook zal hij betere service bieden en meer tijd, moeite en kennis steken in de voorbereiding, het schrijven zelf en de feedbackronde. Een goedkope tekstschrijver kan zich immers niet permitteren om extra tijd in de opdracht te steken (dan zou hij al gauw verlies maken).

Niet alleen zul je dus een betere samenwerking ervaren met een duurdere tekstschrijver, maar ook zal je de investering dubbel en dwars terugverdienen. Teksten van hoge kwaliteit leveren je namelijk altijd meer op dan ze hebben gekost.

 

Ontleed de offerte

Sta je op het punt een copywriter in te huren, kijk dan even goed naar de offerte.

Staat er een woordtarief? Dan kan je ervan uitgaan dat de tekstschrijver jou én zichzelf niet serieus neemt. Het gaat dan puur om de hoeveelheid tekst, wat betekent dat de tekst weinig voor je gaat betekenen. Dit is zonde, want een goede tekstschrijver zorgt voor teksten die zichzelf terugverdienen.

Staat er een serieus bedrag in de vorm van een projectprijs? Dan weet je dat je waarschijnlijk een goede copywriter te pakken hebt (kijk natuurlijk nog wel even naar zijn expertise, opleiding en ervaring, referenties en werkwijze). En dat maakt een duurdere copywriter uiteindelijk de meest winstgevende optie.

 

Lees ook:

  • Steeds meer bedrijven vertellen hun verhaal via contentmarketing. Een techniek waarbij ze regelmatig nieuwe, waardevolle content delen met hun doelgroep. Een ideale manier om potentiële klanten nieuws...

  • Als ondernemer ben je dagelijks bezig met klanten aantrekken, mensen overtuigen en je product verkopen. Maar heb je er ook wel eens aan gedacht om klanten af te schrikken? Ja, je leest het goed. Soms ...

  • Binnen online marketing kun je twee kanten op: adverteren of contentmarketing. Adverteren kennen we allemaal; je legt een som geld neer en je naam wordt aan een groot publiek getoond. Contentmarketing...

OVER COCO

COCO is het copy platform voor ondernemers. Hier vind je alles over online marketing en schrijven voor je bedrijf. Lees hier meer over COCO

Wekelijks dit soort artikelen ontvangen?
Meld je hier aan en ontvang het gratis e-book Start met contentmarketing

Ook dit soort artikelen laten schrijven voor jouw bedrijf? Bekijk de blog abonnementen

Geen reacties

Geef een reactie