Wat kost een copywriter?

De tarieven van copywriters en tekstschrijvers kunnen sterk uiteenlopen. Zo zijn er copywriters die hun werk vanaf een paar cent per woord aanbieden, en copywriters die honderden euro’s voor een korte slogan vragen. Als opdrachtgever kun je maar moeilijk inschatten waar je goed aan doet, en hoeveel de tekst uiteindelijk waard is. Toch kun je vaak aan de offerte zien of de copywriter waar voor je geld levert. In dit artikel lees je hoe.

Copywriting tarieven

Er zijn verschillende manieren waarop copywriters hun prijzen bepalen. Allereerst zijn er de ‘prijs per woord’ tarieven. Een logisch gevolg van dit soort tarief is dat de kwantiteit belangrijker wordt dan de kwaliteit. Immers verdient de copywriter of tekstschrijver meer als de tekst langer is.

Het volgende soort tarief is het uurtarief. De copywriter maakt van tevoren een inschatting van het aantal uren, baseert daar de offerte op en na afloop van de opdracht volgt er een narekening. Zo kan de factuur uiteindelijk afwijken van de offerte, wat een stukje onzekerheid met zich meebrengt.

Tot slot is er de projectprijs. Deze wordt vaak gebaseerd op het aantal uren dat de copywriter ermee bezig is, maar gezien dit een vaste prijs is, wordt er niet mee gesjoemeld na afloop. Als opdrachtgever weet je dus precies waar je aan toe bent.

Hoogte van het tarief

De hoogte van het tarief verschilt per tekstschrijver en is afhankelijk van meerdere factoren. De meest voor de hand liggende factoren zijn opleiding en ervaring. Iemand die al tien jaar teksten schrijft zal hogere tarieven vragen dan iemand die net begint. En met goed recht, want hij zal teksten van hogere kwaliteit leveren. Daarnaast kan een copywriter zich specialiseren in een bepaalde techniek (zoals schrijven voor SEO) en daardoor een hoger tarief hanteren.

Als we hierop voortborduren, kun je er van uitgaan dat een duurdere copywriter teksten van hogere waarde zal leveren dan een goedkope. Maar de keuze zal ook afhangen van het doel dat je voor ogen hebt. Het werkt net zoals bij winkelen: wil je veel voor weinig, dan ga je naar de Action. Zoek je een mooi, goed product, dan ga je naar de Bijenkorf. Zo zijn copywriters er ook voor Action- en Bijenkorf-tarieven, en alles ertussenin.

Ontleed de offerte

Sta je op het punt een copywriter in te huren, kijk dan even goed naar de offerte. Staat er een woordtarief? Dan kun je ervan uitgaan dat je met een Action-tekstschrijver te maken hebt. Het gaat dan puur om de hoeveelheid tekst, wat betekent dat de tekst weinig voor je gaat betekenen.

Staat er een serieus bedrag in de vorm van een projectprijs? Dan weet je dat de copywriter zichzelf én jou serieus neemt, en de tekst van waarde zal zijn voor je bedrijf. Zo kan een tekst extra omzet gaan opleveren. En dat maakt een duurdere copywriter uiteindelijk de meest winstgevende optie.

 

Lees ook:

  • Om gelijk het antwoord te geven: copywriting is een vorm van tekstschrijven. Een copywriter is dus altijd een tekstschrijver. Een tekstschrijver daarentegen is niet altijd een copywriter. Hieronder le...

  • Een tijdje geleden schreef ik over het hebben van een huisstijl in copywriting. Je huisstijl bestaat uit meerdere facetten die ervoor zorgen dat je publiek een bepaald gevoel krijgt bij je merk. Maar ...

  • Als we het hebben over content marketing, dan hebben we het over bloggen. Eén van de eenvoudigste en goedkoopste manieren om je online vindbaarheid te verbeteren en een persoonlijke touch te geven aan...

Geen reacties

Geef een reactie