Wat wil je klant echt?

Veel ondernemers praten graag over hun bedrijf. Dat is logisch, maar in sommige situaties is dat niet zo handig. In verkoopsituaties bijvoorbeeld.

Jouw klant is namelijk helemaal niet geïnteresseerd in jou. Die wil weten: what’s in it for me?

Schrijf je teksten dus niet over jezelf, maar over je klant.

Wat wil je klant weten? Wat vindt hij/zij interessant?

Daar moeten je teksten het perfecte antwoord op bieden.

 

Wat wil je klant dan?

Theodore Levitt schreef eens dat mensen geen 6 mm boor willen, maar een gat in de muur. Dat is een goed uitgangspunt.

Klanten willen jouw product helemaal niet; ze willen je oplossing.

Om dit verhaal nog iets verder uit te diepen, kun je stellen dat mensen ook geen gat in de muur willen. Ze willen een plankje ophangen, of een schilderij.

En als je dat nog verder doortrekt, willen ze ook dat niet – ze willen een opgeruimd huis, of een mooi ding om naar te kijken.

En waarom willen ze dat?

Uiteindelijk komen we uit bij de emoties die dat plankje en dat schilderij oproepen.

Gevoelens zoals een fijn, knus en warm thuis omdat er iets moois aan de muur hangt. Een gevoel van trots, onafhankelijkheid en vrijheid omdat ze zelf dat plankje hebben opgehangen.

Dát is wat je klant echt wilt.

 

Wat kan je daarmee?

Als je weet wat je klant écht wil, dan worden je marketing- en sales strategieën een stuk aantrekkelijker. In plaats van eindeloze specificaties en beschrijvingen los te laten op je doelgroep, hoef je enkel het gevoel op te roepen dat jouw product ze geeft.

Verkoop je een boormachine, dan verkoop je dus geen boormachine. Dan verkoop je een fijn thuis en een trots gevoel.

 

Welk gevoel roept jouw product op bij je klanten?

 

Lees ook:

  • Elk bedrijf begint met een verhaal. Je wilt iets bereiken met je onderneming, mensen helpen, en misschien zelfs een verandering teweegbrengen. Dat verhaal vertel je binnen je bedrijf om een strategie ...

  • Ja, je leest het goed! Goed Verhaal krijgt in 2019 een heel nieuw jasje: COCO. Meer dan twee jaar geleden registreerde ik dit bedrijf bij de KVK onder de naam Tekst- en Vertaalbureau Goed Verhaal. Op ...

  • Het succes van een opdracht zit hem meestal niet in de prijs, of zelfs in het werk zelf. Het zit ‘m vrijwel altijd in de offerte. Een winnende offerte zorgt ervoor dat een potentiële klant je ve...

OVER COCO

COCO is het copy platform voor ondernemers. Hier vind je alles over online marketing en schrijven voor je bedrijf. Lees hier meer over COCO

Wekelijks dit soort artikelen ontvangen?
Meld je hier aan en ontvang het gratis e-book Start met contentmarketing

Ook dit soort artikelen laten schrijven voor jouw bedrijf? Bekijk de blog abonnementen

Geen reacties

Geef een reactie