20 woorden die je NU moet schrappen van je website

Ik kom het nog te vaak tegen: bedrijfswebsites die gevuld zijn met onaantrekkelijke, dertien-in-een-dozijn teksten. Ze zijn niet concreet genoeg, niet uniek genoeg en al helemaal niet overtuigend. Waar dat ‘m in zit? Ze gebruiken allemaal dezelfde woorden.

Woorden die slap zijn, te algemeen, of gewoon ongeloofwaardig. En het erge is dat je het zelf meestal niet doorhebt als je ze gebruikt. Ze zijn namelijk zo standaard, dat ze niet meer opvallen. Zonde, want het kan zoveel beter!

Daarom vind je hieronder 20 woorden die je van mij DIRECT mag schrappen van je website. En waarom.

 

1. Ontzorgen

Tegenwoordig is ieder bedrijf specialist in het ‘ontzorgen’. Alles wordt tot in de puntjes geregeld. Maar wat betekent dat precies? Wát wordt er dan geregeld?

 

2. Hoge kwaliteit

Ook zo eentje: kwaliteit. Als je ergens geld voor vraagt, dan mag ik hopen dat het van hoge kwaliteit is. Dit is dus een inkoppertje. Maak liever duidelijk waarom die kwaliteit zo goed is.

 

3. Ervaren

Of je nou jarenlange ervaring hebt, of een brede ervaring; zéggen dat je ervaring hebt, zegt niet zoveel. Laat liever voorbeelden zien van wat je hebt gedaan. Een gevalletje van Show, don’t tell.

 

4. Passie

Hoewel ik blij voor je ben dat je van je passie je werk hebt gemaakt, is dit niet zo relevant voor de klant. Die is meer geïnteresseerd in wat je voor hem kan betekenen.

 

5. Welkom op de website van…

Dit is zoooo 2010.

 

6. Jong en dynamisch

Zijn we dat niet allemaal?

 

7. Aan het juiste adres

Echt zo’n lekker standaard zinnetje. Haal ‘m weg en schrijf iets in je eigen stijl.

 

8. Klantgericht

Daar doen we het allemaal voor, toch? Vertel liever wát jou dan zo klantgericht maakt. Hoeveel extra stappen zet jij voor de klant, en hoe pas jij je product aan naar de wensen van de klant?

 

9. Professioneel

Op het moment dat jij jezelf professioneel noemt, ga ik twijfelen aan je professionaliteit.

 

10. Breed aanbod

Ook dit zegt niet zoveel. Wees concreet: hoezo is dat aanbod zo breed?

 

11. De klant centraal

Dit is net zoiets als klantgericht zijn.

 

12. Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Dit wil letterlijk niemand: nóg een nieuwsbrief erbij in je overvolle mailbox. Geef liever iets gratis weg, of geef je nieuwsbrief een andere naam zodat je klant ‘m niet meer wil missen.

 

13. Klantvriendelijk

Oef, dat mag ik hopen.

 

14. Wat kan … voor u betekenen?

Weer zo’n standaard zinnetje. Bovendien wordt dit vaak als tussenkop gebruikt op de homepage, wat killing is voor je SEO. Maak er liever iets origineels van of verwerk er een zoekwoord in.

 

15. Beste klant,

Huh, ik was toch geen brief aan het lezen?

 

16. Voor al uw verhuizingen

Deze vond ik letterlijk op een website van een verhuisbedrijf. Vond ik erg grappig, want verhuizen doe je liever niet elke week. Maar naast de (onbedoelde) ironie is dit zinnetje ook nog eens dodelijk saai.

 

17. Wij zijn al jarenlang een begrip in…

Even een schouderklopje voor jezelf. Voor een nieuwe bezoeker klinkt het echter niet zo indrukwekkend.

 

18. Eigenlijk

Eigenlijk geldt dit niet alleen voor webteksten, maar voor teksten in het algemeen. Dit woordje kan je eigenlijk altijd wel schrappen. Wordt je tekst eigenlijk veel sterker van. Snap je?

 

19. Innovatief

Hoezo dan…? Doe je regelmatig onderzoek? Verbeter je je product? En wat maakt jou daarin anders dan al die andere innovatieve bedrijven?

 

20. Goede service

Nog zo’n inhoudsloze term die op te veel websites staat. Wat betekent die goede service voor jou? Is dat je 24-uur klantenservice, snelle bezorging, soepele retournering, tevredenheidsgarantie, levenslang onderhoud… Benoem dat liever.

 

Kan jij er nog meer noemen?

 

Lees ook:

  • Als we het hebben over content marketing, dan hebben we het over bloggen. Eén van de eenvoudigste en goedkoopste manieren om je online vindbaarheid te verbeteren en een persoonlijke touch te geven aan...

  • Je hebt het misschien wel eens zien staan op de COCO website: Copy & Content. Hoe zit dat precies? Zijn het twee termen voor één ding, of zit er toch een verschil in? In dit artikel licht ik het t...

  • Veel ondernemers praten graag over hun bedrijf. Dat is logisch, maar in sommige situaties is dat niet zo handig. In verkoopsituaties bijvoorbeeld. Jouw klant is namelijk helemaal niet geïnteresseerd i...

 

OVER COCO

COCO is het copy platform voor ondernemers. Hier vind je alles over online marketing en schrijven voor je bedrijf. Lees hier meer over COCO

Wekelijks dit soort artikelen ontvangen?
Meld je hier aan en ontvang het gratis e-book Start met contentmarketing

Ook dit soort artikelen laten schrijven voor jouw bedrijf? Bekijk de blog abonnementen

Geen reacties

Geef een reactie