Zo maak je een schrijfwijzer

Een tijdje geleden schreef ik over het hebben van een huisstijl in copywriting. Je huisstijl bestaat uit meerdere facetten die ervoor zorgen dat je publiek een bepaald gevoel krijgt bij je merk. Maar werk je met meerdere personen (copywriters, graphic designers, klantenservice, etc.), hoe zorg je er dan voor dat iedereen dezelfde huisstijl hanteert? Of als je alleen werkt, hoe zorg je ervoor dat al je uitingen een geheel worden? Juist – met een schrijfwijzer. Hieronder lees je hoe je er een samenstelt.

 

Merkpersoonlijkheid

Het begint allemaal met de merkpersoonlijkheid. Zoals in het artikel over huisstijl uitgelegd: om je merkpersoonlijkheid te bepalen, stel je je merk voor als een persoon. Je merkwaarden worden vertaald naar karaktereigenschappen. Geef je merkpersoonlijkheid desnoods een naam (denk aan Billy van bol.com) en wijs er eigenschappen aan toe.

 

Vaste uitingen & stijlkeuzes

Leg vast welke uitingen standaard gebruikt worden in je bedrijfscommunicatie. Denk aan slogans, woorden en beelden die geassocieerd worden met je merk. Maar leg ook vaste stijlkeuzes vast, zoals het gebruik van ‘u’ of ‘jij’, de tone of voice en andere dingen die je in elke uiting op dezelfde manier wilt hanteren.

 

Platformen

Waarschijnlijk ben je als bedrijf actief op meerdere platformen. Denk bijvoorbeeld aan de verschillende social media kanalen, je eigen website, e-mail nieuwsbrieven, etc. Leg vast waar je actief bent en waarom.

 

Doelgroepen

Je doelgroep kan op elk platform verschillend zijn. Zo kun je op Instagram een jonge, creatieve doelgroep hebben en met je e-mailmarketing een geïnteresseerde doelgroep van ondernemers bereiken. Is het platform geschikt voor B2B of B2C? Bestaat je doelgroep uit leken of vakgenoten? Schrijf dit voor elk platform op.

 

Doelen

Elke doelgroep bevindt zich in een ander stadium van je salesfunnel, en vereist daarom een andere aanpak. Leg bij elke doelgroep (en dus elk platform) vast wat je wilt bereiken. Wil je bijvoorbeeld dat ze op een link klikken, verder lezen of een offerte aanvragen?

 

Soort content

Wil je dat je lezers een offerte aanvragen, dan moet je andere content delen dan wanneer je veel likes en shares wilt op je social media kanaal. Bepaal daarom per platform wat voor content je gaat delen om het doel te bereiken. Beschrijf ook de richtlijnen waar het aan moet voldoen, zoals een minimum/maximum aantal woorden, een link, een afbeelding, zoekwoorden, een call-to-action, etc.

 

Heb je bovenstaande stappen gevolgd, dan ontstaat er een overzicht van alle merkwaarden, doelen en richtlijnen voor content. Deze schrijfwijzer kan vervolgens gebruikt worden door iedereen die voor jouw merk schrijft, om altijd de juiste toon te vinden.

 

Lees ook:

  • Binnen online marketing kun je twee kanten op: adverteren of contentmarketing. Adverteren kennen we allemaal; je legt een som geld neer en je naam wordt aan een groot publiek getoond. Contentmarketing...

  • In een eerder artikel legde ik uit wat contentmarketing is. In het kort: het gaat erom dat je waardevolle informatie deelt met je doelgroep, zonder dat je daar direct iets voor terug verwacht. Hoe zie...

  • Eerder schreef ik al hoe belangrijk een zakelijke blog is. Zakelijk bloggen levert namelijk meer bezoekers op, en dus meer klanten. Maar hoe doe je dat dan? Hieronder leg ik uit waar je rekening mee m...

Geen reacties

Geef een reactie