Zo schrik je klanten af

Als ondernemer ben je dagelijks bezig met klanten aantrekken, mensen overtuigen en je product verkopen. Maar heb je er ook wel eens aan gedacht om klanten af te schrikken?

Ja, je leest het goed. Soms loont het om klanten van tevoren af te schrikken. Klanten die niet willen betalen, bijvoorbeeld. Of klanten die onbeschoft zijn tegen je. Dit soort ‘monsters’ kosten je vaak meer dan dat ze opleveren, en dus houd je ze liever bij de poort al tegen.

Een handige manier om dit te doen is door je teksten te richten aan je ideale klant, en tegelijkertijd je minder gewilde klanten af te schrikken. Zo trek je alleen nog maar klanten aan die blij met je zijn, die fijn zijn om mee samen te werken en die je bedrijf laten groeien.

Hierover las ik laatst een interessant stukje van marketing-expert Seth Godin in zijn nieuwe boek Dit is nu marketing:

“Als je een e-mail hebt gekregen van een prins die aanbiedt om miljoenen dollars met je te delen, zijn je vast alle spelfouten opgevallen, en waren er andere tekenen die het voor jou duidelijk maakten dat het onmogelijk kon kloppen. Waarom zouden deze gewiekste scammers zulke duidelijke fouten maken? Omdat jij niet tot de doelgroep behoort. In de e-mail zit een signaal verborgen voor degenen die sceptisch, voorzichtig en goed geïnformeerd zijn: ga weg. Dat signaal ontgaat de hebzuchtigen en de lichtgelovigen; zij pikken het andere signaal op dat de e-mail uitzendt: je kunt rijk worden. Sceptici verspillen alleen maar de tijd van de scammer. Ze raken je liever meteen aan het begin kwijt dan in je te moeten investeren en je aan het eind kwijt te raken.”
– Dit is nu marketing, Seth Godin (2019)

Zo kun je op ieder gebied wel iets bedenken wat voor de één geen probleem is en voor de ander een no-go.

Wat ga jij laten zien om je ideale klant aan te trekken en de monsters af te schrikken?

 

Lees ook:

  • Jij hoeft geen copywriter in te huren. Als eigenaar van je bedrijf sta je namelijk zelf het dichtste bij je product. Je kunt er ontzettend veel over vertellen en doet dat ook graag. Je kunt al je cont...

  • De titel is het belangrijkste stukje tekst van je artikel. Het zorgt voor traffic naar je website en het zorgt ervoor dat mensen je artikel gaan lezen. Essentieel dus om titels te schrijven die bezoek...

  • Steeds meer bedrijven vertellen hun verhaal via contentmarketing. Een techniek waarbij ze regelmatig nieuwe, waardevolle content delen met hun doelgroep. Een ideale manier om potentiële klanten nieuws...

 

OVER COCO

COCO is het copy platform voor ondernemers. Hier vind je alles over online marketing en schrijven voor je bedrijf. Lees hier meer over COCO

Wekelijks dit soort artikelen ontvangen?
Meld je hier aan en ontvang het gratis e-book Start met contentmarketing

Ook dit soort artikelen laten schrijven voor jouw bedrijf? Bekijk de blog abonnementen

Geen reacties

Geef een reactie